Los bericht bekijken
Oud 12 mei 2016, 16:30   #96
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
U gaf nochthans net een voorbeeld. U komt niet in aanmerking voor een pro-deo advocaat en kan blijkbaar geen andere advocaat betalen. U heeft het recht op bijstand van een advocaat en welke plicht van eender wie is er op dat ogenblik.
Maar u doet alsof die rechten absoluut zijn. Dat bestaat niet. In een democratie is geen enkel recht absoluut.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht

Er zijn overigens een massa rechten die niet afdwingbaar zijn, bv het recht op werk en andere zogenaamde sociale grondrechten. Waar zijn de plichten?
De overheid. Kan de overheid iedereen werk geven ? Nee, want dat is onmogelijk. Tenzij in een communistische dictatuur. En daarvoor hebben we gekozen om dat niet te hebben.
We aanvaarden dus stilzwijgend dat 'recht op werk' eigenlijk betekent: 'gelieve voor zoveel mogelijk werk te zorgen'.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Het kinderrechtenverdrag heeft geen directe werking in de interne rechtsorde en an kan daar dus rechtstreeks geen afdwingbare rechten uit putten. Waar zijn de plichten? Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan uiteraard in de veronderstelling dat U met plichten de afdwingbaarheid bedoelt.
Ik heb ook nog zo een voorbeeld: dierenrechten. Bestaat dat dat? Nee, want dieren hebben geen plichten.

Het is niet omdat men iets een recht noemt, dat het ook effectief een recht is. Ik ben ook bij GAIA geweest, maar ik heb me steeds verzet tegen de term 'dierenrechten'.

Een recht bestaat enkel als er iemand een plicht heeft. Dus uw voorbeeld van kinderrechten is een goed voorbeeld van een leeg recht.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 12 mei 2016 om 16:31.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden