Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2016, 15:52   #587
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het ging over het Nederduits. Het is toch evident dat dit niet gesproken noch geschreven werd bij ons in de tijd van Willem I. Zie de brief van de Coninck aan Van Maanen. Historisch kan dit niet duidelijker zijn. Ik zuig zoiets niet uit mijn duim. Ik ga door op de feiten.

Maar nogmaals, u hoort dit niet graag omdat het ingaat tegen de idee-fixe dat toen Noord en Zuid hetzelfde Nederlands sprak. Dat was niet zo vermits de 'Hollandse Ministers' het zelf zeggen dat niet zo was. En die konden het weten. Blijf uzelf maar iets wijsmaken zoals vaak.
Dat Vlaanderen, na de door de Spanjaarden geforceerde scheiding der Nederlanden, ettelijke eeuwen inzake taal was achterop geraakt hoeft niet te verbazen. In 1815 moest dus bij ons een serieuze achterstand worden ingehaald. Daarom was het dan ook een grote verdienste van Willem I om hier in het Zuiden een grote nadruk te leggen op het onderwijs door de oprichting van normaalscholen en universiteiten en door het Nederlands als bestuurlijke taal op te leggen. Vlaanderen had na 1585 de taal van de bezetter opgelegd gekregen. De Oostenrijkers gebruikten in de 18e eeuw in onze contreien het Frans en met de inval van de Fransen in 1795 was het al helemaal hetzelfde verhaal. De hereniging van 1815 heeft Vlaanderen terug zijn taal gegeven. En dat heeft het francofiele Belgique na 1830 nooit meer kunnen terugdraaien, ook al hebben ze dat aanvankelijk verwoed geprobeerd.
Maar we zijn nu in 2016, mocht je dat nog niet gemerkt hebben en uw Belgique is niet meer wat het was in 1830. Nederlands is de taal van Vlaanderen en niet "Vlaams".
quercus is offline   Met citaat antwoorden