Los bericht bekijken
Oud 18 januari 2017, 12:56   #43
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 46.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Luister eens Tavekje. Wanneer een gepensioneerde zoals ik ervoor kiest om zijn spaargeld (waarop ik reeds inkomstenbelasting heb betaald) niet te laten verkommeren op een "spaarboeksken" tegen 0.11%, heb jij daar dan iets tegen?
En als ik bereid ben het risico te dragen dat met een belegging in aandelen altijd aanwezig is, heb jij daar iets tegen? En, wanneer ik beschik over de nodige kennis om een jaarrekening te analyseren en een jaarverslag begrijpend te lezen, mag ik dat dan niet omdat er anderen zijn die dat niet kunnen?
Is dat zogenaamd "speculeren"? Neen, voor mij is dat investeren in een reëel bestaande onderneming. Mag ik daarvoor dan niet beloond worden met een dividend? Me dunkt van wel, net zoals ik na zoveel jaar mag beloond worden met een meerwaarde op die aandelen. Want gedurende die jaren werd mijn kapitaal ter beschikking gesteld van die onderneming.
Moet ik nu, in naam van de "gelijkheid" en de "solidariteit" gestraft worden omdat ik a) mijn inkomen niet allemaal verkwist heb maar voor een stuk gespaard heb; b) mijn kennis en geduld heb gebruikt om dat spaargeld een zo rendabel mogelijke aanwending te geven.

Ik heb op mijn inkomen reeds een flink stuk afgedragen aan de fiscus. Als ik nu met het beetje dat er nog van overblijft wat geld bijverdien dan is dat voor mensen zoals u blijkbaar een ondraaglijke gedachte en een "zonde tegen het gelijkheidsprincipe".

Lees nog eens in het evangelie van Mattheus de parabel van de talenten er op na.
2 !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden