Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2017, 08:25   #50
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waarom moet iemand die rentenietert veel minder belastingen betalen en geen sociale bijdragen ? Maar hij geniet wel van de diensten van onze overheid, van onze infrastructuur en van onze ziekenhuizen ?

En kom niet af met dat riedeltje: ja maar er wordt vennootschapsbelasting en roerende voorheffing op geheven.

Die vennootschapsbelasting is ten laste van de rechtspersoon, die ook diensten verschaft krijgt door de overheid.

Maargoed, ik heb nog nooit op dit forum een zinnig argument gezien hier rond en dat zal ik nu ook niet zien.
Er zijn een aantal zinnige argumenten.

Ten eerste is het een complexe materie want men moet consequent zijn en dan de minwaarde ook in mindering van de belasting brengen.

Ten tweede hebben we de kapitaalvlucht. Als ik een meerwaarde wil realiseren dan ga ik gewoon even in Monaco wonen.

Ten derde moet men de belasting laten lopen op het moment waar ze ingaat. Men moet dus een waardering uitvoeren van alle eigendommen op een bepaald moment en dan de teller op nul zetten. Een onhaalbare oefening als je het mij vraagt.

De vraag is wie hier de pineut van zal zijn. Inderdaad, de hard werkende zelfstandige want de enen zullen onder de 50K blijven en de grote vermogens vinden wel hun weg eruit.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden