Los bericht bekijken
Oud 5 april 2017, 08:12   #1008
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Klopt... maar ge vergeet culturele selectie ed
Ook bij dieren wordt er 'kennis' overgedragen wat ze beter niet of beter wel doen
Wat nu? Het klopt wat ik schrijf en dan kom je met 'ja maar er wordt ook bij dieren kennis overgedragen' ... Wat heeft dat er nu mee te maken. Mijn punt is dat het dragen van kleding niet in het genoom is bepaald. Geloof jij werkelijk dat de kennis om kleding te willen dragen in het genoom is bewaard? En om een iglo te maken, en om pijlen te snijden uit botten? Dus de homo sapiens is een vergissing? Kijk, als de 'sapiens' een mutatie is dan is het gedrag van die homo sapiens daarmee grotendeels verklaard. Athelas noemde andere zaken die volgens hem wel bepaald zijn in het genoom van de Inuit en verwante Syberische volken, zoals iets net de schedel, neus, huidkleur en vetverdeling rond de organen. Daar kan NS eventueel een rol gespeeld hebben. Maar het zal moeilijk aantoonbaar zijn.

Citaat:
jamaar dat zei ik ook niet hé... toch niet in die context
Ik reageerde op jouw post #947:
Dan is er daarover geen misverstand.

Citaat:
... en meer in het bijzonder dat onderlijnde stukje

Wat je nu komt te zeggen is dat het geen ns is omdat ze al véél vroeger kleding droegen en het dááropm geen kwestie is van ns
Ja kan best zijn... maar denkt ge niet dat ze het één en 't ander hebben aangepast aan dat zomertenueke ?

Dus blijf ik me afvragen waarom dat geen onderdeel van ns is ( in de ruime context hé... dat is meer dan alleen de biologisch fittest )
En dat zie ik de argumentatie terugkomen op
1) omdat we het arbitraire verschil maken tussen mens en dier
2) omdat ze strategiën ontwikkelden, waar ontwikkelen verwijst naar een vermeende typische menselijke eigenschap... dus mijn part weer dat arbitraire onderscheid
Dit ligt allemaal al besloten in de soortnaam homo sapiens, de bewuste, denkende, wijze mens, de mens met kennis en een geheugen en die kenmerken worden niet opnieuw verworven of kwalitatief verbeterd door natuurlijke selectie als gevolg van wisselende klimatologische omstandigheden. Overigens dragen volken die in de gematigde zones leven en bergvolken ook kleding en ze passen die aan naar behoefte en in harmonie met de seizoenen. Het menselijk gedrag is veel complexer dan dierlijk gedrag en niet meer geheel evolutionair verklaarbaar. Het gaat mij wat te ver om een wasmachine en een tablet te zien als kenmerken van de menselijke soort die door mutatie en natuurlijke selectie zijn tot stand gekomen, als bepalende kenmerken van het fenotype.
Piero is offline   Met citaat antwoorden