Los bericht bekijken
Oud 30 mei 2017, 15:44   #917
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ok stel u opnieuw de vraag. Denkt ge echt de discussie te kunnen winnen met semantische spelletjes?
¨

U mag die vraag stellen.

Ik wil ze zelfs beantwoorden.

Alleen zou ik niet weten waar ik semantische spelletjes speel. Ik meen zelfs dat ik een onderbouwde uitleg gaf op de vraag die mij gesteld werd.

Het is niet omdat het geloof hier de term religie gekaapt heeft dat de twee termen samenvallen.

Het is niet omdat de meesten enkel kijken zo ver hun neus lang is, dat is binnen de eigen cultuur, dat religie gelijk is aan godsdienst.

Het hele verre oosten is doordrenkt van de religie, elke filosofie daar is religieus. En nochtans hebben de Jezuïeten in de 17e eeuw het woord 'god' moeten invoeren in China, dat bestond niet eens in het Chinees.

Het hindoeïsme kent geen goden zoals de onze, die zijn zelf geschapen, sommige vormen van het hindoeïsme (samkhya) zijn zelfs atheïstisch. Het boeddhisme kent geen god, het taoïsme is zelfs niet eens transcendent.

Ik zou dat allemaal toch religieus noemen.

Tenzij u enge semantische spelletjes speelt natuurlijk. En god en enkel god er bij betrekt. Maar denk dan aan je neus.

En nogmaals, waarom heb je het voortdurend over 'winnen'?
__________________
Fortuna favet fortibus

Laatst gewijzigd door JeeBee : 30 mei 2017 om 15:46.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden