Los bericht bekijken
Oud 4 augustus 2017, 10:47   #104
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Energie is overigens een stategische behoefte. Alle andere productiecapaciteit hangt af van energiebevoorrading.

Overigens, met een kost van pakweg 1 miljoen euro per geinstalleerd MW aan windenergie capaciteit, kunnen we met 200 miljard euro op een jaar 200 GW aan capaciteit bijzetten bijvoorbeeld. Dat is 700 TWh aan energieopbrengst per jaar (load factor 0.4), ongeveer 10 keer zoveel als het energieverbruik van Belgie. En dat jaarlijks voor de 25 jaar erna....

Om u maar een idee te geven wat voor een verspilling die olie import is....dus ik ga akkoord met uw analyse dat we de middelen moeten inzetten waar ze het meeste opbrengen. Maar olie is VERRE van een goedkope bron van energie en valt niet te vergelijken met bvb kleding kopen in lage loonlanden. We moeten olie importeren omdat we geen andere technologische keuze hebben op dit moment, en ik zou dus echt niet stellen dat de normale economische regels hier gelden.
Akkoord dat olie nu niet bepaald de meest economische keuze is voor elektriciteitsopwekking. Voor zover ik weet is dat ook zeer uitzonderlijk.

Niet akkoord dat olie niet bepaald de meest economische keuze is voor energie-opwekking voor transport. Tot nu (of toch tot voor kort) was het dat zeker. Andere aandrijftechnologiën zijn duur, dus olie is de logische keuze. Enfin, was dat zeker tot voor kort.

Het is net dat wat ik wou zeggen eigenlijk. Het houdt wél steek zwaar olie te importeren om "goedkoop" te kunnen rijden als het alternatief is om alles zelf te maken maar aan hogere kost. Ge focust te hard op de de nadelen van import en negeert de nadelen van dure eigen productie. Dure eigen productie die middelen wegneemt van waarschijnlijk productievere activiteiten.

Niet akkoord met het "strategische behoefte" argument. Da's altijd de laatste strohalm om irrationeel economisch beleid te rechtvaardigen. Net zo met landbouwsubsidies omdat voorzien in "eigen" behoefte (vanaf wanneer is het "eigen" bvb.) strategisch belangrijk zou zijn. Onzin natuurlijk. Met strategische voorraden kom ja al een hele eind (wat ook gebeurt) en vergeet ook niet dat de afhankelijkheid wederzijds is.
Ik kan tot op zekere hoogte volgen in het energy-security argument, maar ook dat wordt grotendeels bepaald door economische realiteit.


Maar bon. Uiteindelijk is dat allemaal maar een theoretische oefening geworden, want elektrisch rijden heeft de kloof ondertussen inderdaad gedicht.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden