Los bericht bekijken
Oud 16 August 2017, 11:34   #167
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 21.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Klopt toch niet volledig... LEZ hebben enkel betrekking op voertuigen, OK. Maar, daarnaast is er wel degelijk reglementering voor scheepvaart.

Binnenscheepvaart heeft de EU 2016/1628 reglementering die de emissies begrenst, en net zoals de Euronormen worden deze progressief strenger, men spreekt er van Stages. De huidige normen zijn de Stage IV, vanaf 2019 komt de Stage V die ook partikelaantal (naast nu al massa) toevoegt als limiet.

Pleziervaart wordt geregeld door EU 2013/53 (vroeger 94/25/EC). En ja, toen ik een tijd terug een vaartuig+buitenboordmotor registreerde bij de FOD Mobiliteit, moet je wel degelijk beschikken over een gelijkvormigheidsattest (die o.a. melding maakt van voldoen aan richtlijnen emissies/geluid, was toen 94/25/EC)

Probleem blijft zeeschepen, maar ik geloof wel dat de haven van Antwerpen deel uitmaakt van de SECA en NECA zones van de Noordzee (zijnde de Sulphur Emission Control Zone en NOx Emission Control Zone) dewelke internationaal afgesproken zijn.
Dat weet ik Aurora, maar ik had de goesting niet dat op te zoeken.
Thx.
__________________
In 2012 zijn 2 Duitse deelstaten verkeersveiliger als Nederland, en eentje even veilig (verkeersdoden/inw.)
© Koning Willem I: "Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven."
Micele is offline   Met citaat antwoorden