Los bericht bekijken
Oud 3 oktober 2017, 22:01   #7884
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Volgens hetgeen in mijn krant stond heeft Catalonië een verleden als onafhankelijk land (waardoor het zich onderscheidt van andere Spaanse regio's. Men kan dan ook volgens sommige omschrijvingen spreken van een Catalaans 'volk'.
bijkomende bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vorstendom_Cataloni%C3%AB

Als Bourgeois zijn vaderlandse geschiedenis kende wist hij dat dit niet zo is voor 'Vlaanderen', zoals we het nu kennen als gewest. Hoe is dan ook niet verwonderlijk dat men in Vlaanderen niet zo trots is op zijn 'identiteit'. Er is hier geen 'identiteit' of 'eigenheid'.
Basis van culturele identiteit/eigenheid is bv een eeuwenlange gemeenschappelijke moedertaal. Die is er niet in het Vlaamse gewest.
Maar jongen toch . Die gemeenschappelijke moedertaal was er in omzeggens alle Europese landen nergens te bespeuren tot een flink eind in de 19e eeuw. Zowat overal (óók in het zeer zelfingenomen Frankrijk) werd in de landelijke gebieden dialect gesproken. De cultuurtaal is het werk van de steden. Er is enkele jaren geleden een Frans werk verschenen (ik herinner mij op dit ogenblik de auteur niet meer) La Fin des terroirs waarin een historicus duidelijk aantoont dat de verspreiding van de "gemeenschappelijke moedertaal" in Frankrijk voor een flink gedeelte te danken was aan de verplichte legerdienst waardoor weinig ontwikkelde jongens uit landelijke gebieden dikwijls voor het eerst een heel eind uit hun eigen streek elders gedropt werden.

Laatst gewijzigd door quercus : 3 oktober 2017 om 22:02.
quercus is offline   Met citaat antwoorden