Discussie: Onrust in Syrië
Los bericht bekijken
Oud 9 september 2018, 23:06   #11146
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.596
Standaard Nederland stopt de steun aan de rebellen.

Steunde Nederland de rebellen? Niet dat ik weet. Of heb ik een selectief geheugen? Ik zou niet weten waarin die steun groot 75 miljoen Euro precies bestond. Misschien in natura, goederen waardoor nederlandse bedrijven mooie omzet konden draaien? Laat de rekenkamer eens uitzoeken in welke zakken dat geld is verdwenen. Maar de regering weet precies waaraan het geld is besteed.
Nederland is gestopt met het steunen van de Syrische oppositie in de burgeroorlog tegen president Assad. Dat schrijven ministers Blok (Buitenlandse Zaken) en Kaag (Ontwikkelingssamenwerking) in een Kamerbrief.

De kans dat de rebellen in de burgeroorlog nog het tij weten te keren is volgens de ministers "buitengewoon beperkt" geworden en de steun waar Nederland in totaal 70 miljoen euro voor vrijmaakte, heeft "niet het gewenste resultaat" opgeleverd.
Nederland ondersteunde in Syrië de gematigde gewapende oppositie met geld. Daarnaast werd geïnvesteerd in de politie van de Syrische rebellen en ging er geld naar het zogenoemde White Helmets-programma; een civiele reddingswerkersdienst.
https://nos.nl/artikel/2249708-neder...oppositie.html
Ik vind het een goor schandaal dat Nederland de burgeroorlog heeft gesteund en schuldig is aan de chaos en het verderf in Syrië en de dood en invaliditeit van honderdduizende mensen en aan miljoenen ontheemden. Maak nu maar 75 miljard Euro "vrij" om schade te herstellen en het land weer op te bouwen. En ...

Nederland is moreel verplicht om alle Syriërs die hun land ontvluchten en de rebellen die het heeft gesteund en aangemoedigd assiel aan te bieden. Honderdduizend? 1 miljoen? Maakt niet uit, wir schaffen dass!
Piero is offline