Los bericht bekijken
Oud 18 maart 2019, 09:17   #2645
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.676
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Een tweetal weken geleden had ik een gesprek met een Franstalige vrouw. Zij sprak Frans, ik sprak Nederlands, wat voor een aangename dynamiek zorgde.

Indien de Franstaligen dat eerder en en masse gedaan hadden, was België een heel ander soort land geweest. Vergis je niet, de taalgrens is zowel administratief als psychologisch en sociologisch een construct van de Franstaligen. Ironisch, eigenlijk. De Franstaligen zijn voor de volle 100% verantwoordelijk voor het Vlaams-nationalisme.
vorige week zat ik op de trein vanuit Brussel naar huis samen met 4 Brusselse meisjes. Die spraken tegen elkaar op een zeer vlotte manier in zowel het Frans als het Nederlands. Binnen een zin zowel Nederlands als Frans, zonder accent, behalve een licht Brussels dan.

Het waren er van allochtone afkomst, waarschijnlijk ligt dan daar de toekomst voor het Nederlands in Brussel.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden