Discussie: "Vliegschaamte"
Los bericht bekijken
Oud 17 april 2019, 22:03   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Huh ? Ieder jaar wordt het record (van het vorige jaar) gebroken qua leveringen van jets (Airbus, Boeing, Embraer en nog een paar andere)...

De groei in het aantal vliegtuigpassagiers, wereldwijd is nog altijd +6% per jaar (akkoord, goeie jaren gaan +8%).

De concurrentie is moordend, de aangehaalde maatschappijen zijn daar voorbeelden van. Want voor iedere slechtere presterende maatschappij zoals Jet Airways, zijn er wel maatschappijen als Emirates, Etihad of Qatar die ongeziene groeicijfers kunnen voorleggen.

Vliegschaamte ? Ik denk het niet...
En toch blijft de vliegtuigindustrie eentje van relatief lage margins. Ze kunnen blijkbaar uit die enorme stijgingen geen schaalvoordelen halen die bijvoorbeeld andere takken van de industrie wel kunnen. Airbus heeft hier op proberen in te spelen met hun A380, echter dat is geflopt van jewelste.

De reden is simpel he: in feite hebben alle luchtvaartmaatschappijen vergelijkbare kosten: je hebt slechts twee grote producenten van vliegtuigen, je betaalt allemaal ongeveer hetzelfde voor brandstof, de lonen zullen ook niet sterk varieren. De onderhoudskosten zijn zo goed verplicht en verschillen 0,0 onderling.

Men probeert dus het verschil te maken kwa routeaanbod & on board luxe. Emirates en co zijn daar goed in. Door de geschikte liggen van hun hub oa.

Ik heb ooit een vak airline economy gevolgd, en wat me daar uit is gebleven dat het een business is waar je best niet in investeert. Een globale schok (geopolitiek) kan de luchtvaartbusiness nekken. En ze hebben niet veel reserve omdat ze in goede jaren ook mer flinterdunne marges werken.

Omdat het routeaanbod belangrijk is, en capaciteitsoptimalisatie, heb je nu die allianties met codesharing en dergelijke. Met 4 a 5 airlines op hetzelfde vliegtuig. Dat zegt genoeg he....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden