Discussie: België-Frankrijk
Los bericht bekijken
Oud 9 oktober 2021, 07:21   #57
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Waarom? Wat Duitsland voor Oranje is, zou Frankrijk voor De Duivels kunnen zijn. Nederland is zowat het beste buurland van Duitsland, maar we zijn wel sportieve rivalen. Die handschoen mogen de Duivels ook wel in het gezicht van Les Bleus gooien, sportieve rivaliteit lijkt me niet meer dan gezond. Kom op man, geef nu maar toe Frankrijk is jullie Duitsland....
Ik denk dat het ook afhangt. Zo ben ikzelf de persoon die het meest over Frankrijk weet en de taal het beste beheerst in mijn directe familie en dat heb ik moeten leren en ik leer nog steeds. Nu is het wel dat ook mijn taalgebruik beïnvloed is door het Frans en herken ik wel wat gelijkenissen.

Maar sowieso heb ik een veel hechtere band en affiniteit met Nederland. Met Duitsers kan ik het ook erg goed vinden.

Dat is ergens wel een probleem in België. Die verdeeldheid en wispelturigheid over identiteit. Soms ontkent men gewoon en wil men eerder selectief naar de dingen kijken. Dat is zeker jammer.

Die reactie was nu ook niet mijn meest serieuze. Ik kan het overigens ook vrij goed met Fransen vinden verder. Met klassiek francofiel Belgicisme minder. Met Belgicisme dat niet zo eenzijdig op Frankrijk gericht is kan ik ietwat leven (toch word ik er evenmin warm van). De oplossing is natuurlijk niet Frankrijk negeren of obligaat beschimpen. Dat is een zwaktebod.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 oktober 2021 om 07:47.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden