Los bericht bekijken
Oud 17 november 2007, 07:10   #18
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gel Bekijk bericht
Hallo iedereen,

Op school had ik een kleine discussie met een leerkraht geschiedenis, dit ging over de liberaliteits ideeën van de 19de eeuw. Aangezien ik haar maar niet wou geloven, en zij mij niet, ik moest het dan maar eens opzoeken. Dus daarom vraag ik het hier is. Hier zullen wel wat mensen zitten die wat van de geschiedenis van de liberalen kennen zeker! Dus ik hoop dat ik in het goede forum zit!? :s

We hadden de opdracht gekregen om een paar 19de eeuwse liberaliteits ideeën te onderstrepen in een tekst van Bart Somers. Ik had onderstreept dat ze in de 19de eeuw oog voor de samenleving hadden. Na een lange discussie zijn we er niet achter gekomen of ik nu gelijk heb of niet. Dus mijn vraag is zeer simpel:

Hadden de liberalen in de 19de eeuw oog voor de samenleving??
Ja, ze hadden toen oog voor de samenleving. In hun ogen bestond het gedeelte van de samenleving dat actief aan het democratische proces mocht participeren toen evenwel enkel uit pakweg de rijkste 2% van de bevolking. Enkel zij werden bekwaam geacht om actief deel te nemen aan de samenleving omdat enkel zij belastingen betaalden. De rest van de bevolking was goedkoop werkvee dat door de wet "Le Chapelier" het verbod kreeg zich in vakbonden te organiseren, en dat aldus ten dienste stond van het liberale patronaat, en dat werkvolk diende in toom te worden gehouden conform de liberale ideologie van Adam Smith die van oordeel was dat de staat enkel de rol van "l'état gendarme" op zich moest nemen en voor de rest was het op economisch vlak "laissez faire, laissez passer". Negentiende eeuwse liberalen waren in tegenstelling tot de huidige liberalen niet geneigd zich te bezondigen aan fiscale fraude, want hoe meer belastingen men betaalde, des te meer stemmen men had en des te meer invloed men kon uitoefenen in de samenleving.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 17 november 2007 om 07:21.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden