Los bericht bekijken
Oud 13 november 2017, 23:40   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dus je veegt je gewoon je gat af met de tweede betekenis van Vlaams in De Dikke Van Dale en de schoolmeester weet het weer beter.

Zonder zelf een autoritatieve bron te geven trouwens.

Maar ik laat je graag in je illusie.

Ik gebruik 'Vlaams' notabene ZELF in de betekenis van dialect, of beter nog van een cluster dialecten, maar ik aanvaard tenminste dat het een tweede betekenis bezit, hoewel ik met die betekenis niet erg opgezet ben.

Iemand die Vlaams spreekt is voor mij iemand wiens taal of taaltje onmiddellijk verraadt dat hij een Vlaming is en soms ook van welke streek zelfs.

Hoe dan ook wat we zeker niet nodig hebben is van Vlaams de officiële benaming maken van de Nederlandse taal waarin we studeren en allemaal met zekere mate van proflicentie spreken en hanteren. Misschien kunnen we het daarover eens zijn.
Brabants klinkt nochtans niet als Vlaams, hoor. U moet maar eens goed luisteren naar een dialectspreker uit Ieper en dat vergelijken met iemand uit het Pajottenland.

Niet echt verwonderlijk, in Ieper spreken ze een Vlaams dialect, in het Pajottenland nu eenmaal een Brabants. Geen Vlaams dialect.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden