Los bericht bekijken
Oud 16 januari 2009, 22:40   #30
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
Als een legeraanvoeder of een staatsman omgelegd wordt, beschouw ik dat niet als terreur. Maar hoedanook heb ik mijn twijfels of deze methode wel iets oplevert. Maar in praktijk blijkt de strijd van de ETA en de PKK jammer genoeg gewone mensen te treffen, gewone soldaten die hun dienst vervullen zonder meer en het ook niet beter weten. en dat werkt echt averechts.

Als je je strijd vernauwt tot het ombrengen van individuen, dan zal het systeem waartegen je vecht snel genoeg nieuwe mensen plaatsen op de "vrijgekomen" plekken. Niemand is onvervangbaar. Het komt erop aan het systeem zelf aan te pakken. En dat doe je niet door mensen om te brengen. en dan ben ik niet eens pacifist als ik dit zeg hoor.

Stel, je bent tegen het kapitalisme en wilt niet uitgebuit worden door een baas. Ja kan dan die baas omleggen maar dat zal aan het systeem zelf niks veranderen. Er komt gewoon een nieuwe baas. Wat wel zal helpen is de arbeiders organiseren en het bedrijf bezetten en in eigen beheer nemen. Als dit op grote schaal gebeurt, dan mag die verjaagde patroon desnoods met alle legers van de wereld terugkeren, hij zal niks kunnen terugwinnen. En bovendien, massa actie sleurt het leger ook met zich mee want dat zijn ook maar gewone mannen en vrouwen. Dat is de kracht van een revolutie. Vooralsnog hebben de ETA en de PKK geen revoluties kunnen ontketenen.

Wat vlaanderen en wallonië betreft.

In Belgie is de CWI nationaal georganiseerd. dis is niet omdat het belgicistisch is hoor. integendeel zelfs. het zet zich scherp af tegen de burgerlijke staat en het belgisch nationalisme. Volgens de LSP is een scheiding van Walen en Vlamingen als aparte volkeren niet aan de orde, ook al is er wel een historische verantwoording voor. Theoretisch kan het mss maar het is gewoon niet aan de orde. De pogingen van de tradionele partijen hiertoe is slechts de klassieke verdeel en heers tactiek. Met volksnationalisme heeft het niks vandoen. Tegen deze aanvallen van de burgerij stelt de LSP voorop om op klassebasis verbonden te zijn met de Walen.

Bovendien vinden wij dat de huidige vlaamse beweging niet progressief maar reactionair is. De vlamingen in Brussel en in de rand verarmen weldegelijk en worden verdrongen maar objectief gezien doet de "vlaamse beweging" niks voor deze groep van vlamingen. Jammer genoeg is de huidige vlaamse beweging een beweging van het vlaamse patronaat.
Goh, hierop zou ik een bladzijden lange repliek kunnen schrijven... maar dat is iets te riskant...
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden