Los bericht bekijken
Oud 24 april 2013, 06:53   #146
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Ik zie dat deze studiegroep uitgedoofd is. Tegelijkertijd zie ik dat hier nog niets over het insurrectionalisme aan bod is gekomen. Laten we met Bonanno deze studiegroep opnieuw leven in blazen net zoals het insurrectionalisme de anarchistische beweging nieuw leven heeft ingeblazen, zeker in België, met als bekendste voorbeeld Acrata in Brussel. Ook wil ik jullie even verwijzen naar de website van het anarchistisch kollektief in Gent waar ik deel van uit maak: anarchistischkollektief.wordpress.com Daar vind je een link naar onze studiegroep (iemand organiseert een studiegroep rond een bepaald thema, we lezen teksten en komen dan samen). Nationalisme, wat is anarchisme in het algemeen, technologie, wetenschap e.d. zijn al aan bod gekomen, queeranarchisme en feminisme, pluralisme in de antikapitalistische beweging zijn voorbeelden die nog aan bod komen.

Dus Bonanno: http://theanarchistlibrary.org/libra...chism-part-one Hier staat deel een van de tekst "insurrectionalist anarchism".

Is hier enthousiasme voor?
Daar is hier weinig draagvlak voor. Let's face it zelfs als we hier alle anti-statisten (van anarcho-communisten tot libertarisch minarchisten) samenkrijgen in België en omstreken, wat een klein mirakel zou zijn, zijn we met twee man en een paardenkop.

Ik denk ook dat de technologie op zo'n punt is gekomen dat gewapende strijd tegen de Staat in heet westen zinloos is geworden. Tot het begin van de 20ste eeuw zie je redelijk effectieve insurrecties van relatief kleine groepen, die er zelfs in slagen grote gebieden te houden. Daarna, wanneer je tanks en vliegtuigen hebt, worden zulke insurrectie vlug de das omgedaan. Sommigen zoeken steun van grootmachten, om dan later door die grootmachten opgeslokt te worden.
Met 3D-printers en moeilijker te controleren technologie kan je wel nog de Staat een hoop last bezorgen, en dat juich ik toe. Ik hoop voor de dag wanneer er de flikken voor de verassing komen te staan dat iemand zijn wietplantage beschermt met een 3D-geprint wapen, of de deurwaarder kogels om zijn oren krijgt. maar een draagvlak voor insurrectie is hier niet. Deze cultuur geeft weinig tot niets om vrijheid en is verslaafd aan de welvaartsstaat.
Wat ik ook in deze tekst merk is het typisch anarcho-communistische blindstaren op relatieve non-issues, zoals gevangenen, en het negeren van Staatsprivilege in in het eerst opzicht 'werkers'organisaties.
Citaat:
"Workers in a particular factory demanding jobs and trying to avoid being laid off
Ja, dat gaat dus niet vlug op anarchistische wijze gebeuren aangezien de vette Staats-gepriviligeerde vakbond een buffer is tegen echte werkersorganisatie.
'Demanding jobs' is bovendien bijna lachwekkend. Jullie zijn ver gekomen van Proudhon, die autonomie, werkers-zelf-organisatie en mutualisme aanprees, tot 'het eisen van werk bij een ander'.
Citaat:
prisoners on strike for better conditions in jail
Dat gedweep met gevangenen hield steek toen het Ancien Regime en de Staat nog massaal politiek gevangen namen. Dat doen ze nu niet meer. Niet tegenstaande dat ik een hoop gevangenen zou vrij laten als het laatste woord bij mij lag, zijn gevangenen niet echt een prioriteit in het anarchisme voor mij.

Een meer levensvatbaar alternatief is voor mij agorimse, geïntegreerd in een mutualistisch kaderwerk. Laat de markt de Staat ondermijnen en eroderen.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 24 april 2013 om 06:56.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden