Los bericht bekijken
Oud 20 juni 2010, 18:22   #35
Bolsjewiek
Minister
 
Bolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Goed, maar je antwoord niet op m'n vraag. jij gaat ervan uit dat als de tijd rijp is, degenen die aan de macht zien binnen de (proletarische) staat, zonder slag of stoot hun machtsposities zullen opgeven. Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Hoe bescherm je de revolutie tegen reactie? Volgens mij hangt dat ervan af hoe die precies bedreigd wordt. Eén van de gevaren die een revolutie bedreigen is dat een selecte groep de macht grijpt en zo een nieuwe elite wordt, met andere belangen dan de onderdrukten/werkende klasse. Dat ga je niet oplossen door een kleine groep mensen de staatsmacht te geven.
Volledig mee eens, maar ik heb dan ook nooit beweerd dat een kleine minderheid de staatsmacht moest bezitten. Reactie van binnenuit is een groot gevaar, en is datgene wat verantwoordelijk was voor bijvoorbeeld van val van de USSR. Daarom is het bewaren van de methode vn kritiek en zelfkritiek en het democratisch gehalte van het democratisch centralisme van onbeschrijflijk groot belang.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen"
Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden