Los bericht bekijken
Oud 17 april 2009, 08:13   #46
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Wel Paul. Eik wacht nog steeds op een antwoord waar je een paar weken voor nodig had. Dat is ondertussen al weer een maand geleden.
Zelf heb je mij opgedragen om een boek van 140 blz te leger maar een manifest van 5 bladzijden is voor u blijkbaar te veel.
Wel het boek van Verhulst is eigenlijk een samenraapsel van dingen die ieder logisch denkend mens ook zonder dat boek al wist.
Er staan wat nieuwe dingen in, zoals het aantal handtekeningen die men moet verzamelen. Maar er worden geen echte vragen beantwoord.

Voor mij belangrijke vragen zijn bvb.:
Wie heeft er bepaald hoeveel handtekeningen er nodig zijn om een referendum af te dwingen? Is daar zelf een referendum over geweest?

Wie heeft de spelregels van het referendum bepaald? Is daar ooit een referendum over geweest?
Aangezien ik er nergens een antwoord op kan vinden kom ik tot de conclusie dat het antwoord op beide tweeledige vragen is: Het elite en neen.
Dag Bece,

Ik heb helaas weinig tijd maar ik zal al een poging doen.
Van de kantons is de evolutie van de handtekeningdrempel bekend. In sommige kantons daalt deze drempel en in sommge kantons stijgt hij. Dat toont dat er wel degelijk een dynamische evolutie is in de bepaling van deze drempels door de burgers. (incr is stijgend, decr dalend)




Bâle-Ville incr
Neuchâtel incr
Vaud incr
Genève incr
Berne incr
Zurich incr
Soleure incr
Bâle-Campagne No
Schaffhouse no
Fribourg no
Lucerne no
Saint-Gall no
Argovie decr
Tessin incr
Glaris no
Zoug incr
Thurgovie incr
Jura 733 incr
Appenzell Rh.-Ext. incr
Schwytz no
Grisons decr
Obwald incr
Valais decr
Appenzell Rh.-Int. no
Uri incr
Nidwald incr

Het splitsen van een kanton was niet voorzien in de regelgeving van referenda. Toch is deze regelgeving tot stand gekomen door verschillende referenda. Bv de afsplitsing van de Jura van het kanton Bern.

http://democratie.nu/downloads/works...%20v270308.ppt
Beste groeten

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden