Los bericht bekijken
Oud 18 april 2009, 17:28   #57
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Paul. Ik dacht dat ik het nogal eens gezegd had. Jij hebt de belangrijkste kunst van een politieker, namelijk "nooit op een vraag antwoorden", perfect onder de knie. Proficiat.
Niet te erg beledigen hé

Maar ik denk wel dat onze bezorgdheid in dezelfde lijn ligt. Wat mij betreft heb ik vooral belangstelling voor de armoede in landen of staten met directe democratie en dat in vergelijking met vergelijkbare landen zonder directe democratie. Belangstelling wil nog niet zeggen dat ik antwoorden heb.
Maar één auteur (tot hiertoe) heeft volgens mij wetenschappelijk onderzocht of met directe democratie de belangen van de burgers in het algemeen gediend worden of van de rijke enkelingen en hun belangengroepen.

Deze auteur is John Matsusaka en hij beoordeeld de situatie in de USA. Nu denk ik wel dat directe Democratie in europa niet hetzelfde resultaat zal hebben dan in de USA maar dat is gokken natuurlijk. Maar ook de financiele regeling in de USA in verband met referenda is niet vergelijkbaar. Er is daar volgens mij geen limiet aan de bedragen die belangengroepen spenderen en er is zeker in enkele staten publiceringsplicht van de sponsors maar ik vermoed niet overal. Er is dus nog wat te onderzoeken.
http://www.press.uchicago.edu/presss...&bookkey=22531

Citaat:
Drawing upon a century of evidence, Matsusaka argues against the popular belief that initiative measures are influenced by wealthy special interest groups that neglect the majority view. Examining demographic, political, and opinion data, he demonstrates how the initiative process brings about systematic changes in tax and expenditure policies of state and local governments that are generally supported by the citizens. He concludes that, by and large, direct democracy in the form of the initiative process works for the benefit of the many rather than the few
.

Eén aanwijzing die ik heb in de richting dat ik zoek is de GINI en HDI index. Nu is het met die indexen wel opletten (bv landen als Belgie en Zwitserland vergelijken met de USA is nogal buiten verhouding, alleen al wat inwoners betreft. Het is alsof we New York vergelijken met de rest van de USA). Maar goed, als we in onze buurt blijven dan zien we toch dat de Zwitsers beter scoren dan wij al staan de Zweden wel aan de top en dat zonder Directe democratie (maar er start wel wat in die richting daar)

Zweden GINI 2000 : 25
Belgie GINI 2000 : 33
Zwitserland GINI 2000 : 33.7
US GINI 2000 : 40.8

Zweden HDI 2004 0.951
US HDI 2004 : 0.948
Zwitserland HDI 2006 : 0.947
Belgie HDI 2006 : 0.945


Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 18 april 2009 om 17:29.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden