Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2017, 20:22   #366
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk laat ik me geen enkel schuldgevoel aanpraten voor zaken die ik niet gedaan heb.

Of moet u zich soms ook schuldig voelen voor de misdaden van de Belgen in Congo?
Je ontkent nu niet dat die 'zaken gedaan zijn'. Maar het zijn geen zaken Jan, het zijn misdaden tegen de menselijkheid die begaan zijn op gezag van pausen en de historische kerk die jij steunt. En die misdaden vinden op geen enkele wijze een rechtvaardiging in het Nieuwe Testament. De kerk heeft de rollen omgedraaid, ze is in de huid van de vervolgers gekropen en ze heeft martelaren gemaakt van mensen die hun persoonlijke geweten en hun natuurlijke drang volgden zonder iemand kwaad te willen doen. Ze heeft hand- en spandiensten verricht voor maffiose vorsten die het gewone volk knechtten en afpersten, die heidenen tot slaven maakten, en de edelen verrijkte; omdat de clerus daar van profiteerde en aan verwant was.

En dan een vergelijking met Congo die niet opgaat Jan, en volgens mij besef je dat donders goed. Als ik lid was van het Belgische koningshuis zou ik mij dat aantrekken en mij er van distantiëren. Nu ik geen lid ben wens ik het ook niet te worden. Nu jij.
Piero is offline   Met citaat antwoorden