Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2017, 20:36   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je ontkent nu niet dat die 'zaken gedaan zijn'. Maar het zijn geen zaken Jan, het zijn misdaden tegen de menselijkheid die begaan zijn op gezag van pausen en de historische kerk die jij steunt. En die misdaden vinden op geen enkele wijze een rechtvaardiging in het Nieuwe Testament. De kerk heeft de rollen omgedraaid, ze is in de huid van de vervolgers gekropen en ze heeft martelaren gemaakt van mensen die hun persoonlijke geweten en hun natuurlijke drang volgden zonder iemand kwaad te willen doen. Ze heeft hand- en spandiensten verricht voor maffiose vorsten die het gewone volk knechtten en afpersten, die heidenen tot slaven maakten, en de edelen verrijkte; omdat de clerus daar van profiteerde en aan verwant was.

En dan een vergelijking met Congo die niet opgaat Jan, en volgens mij besef je dat donders goed. Als ik lid was van het Belgische koningshuis zou ik mij dat aantrekken en mij er van distantiëren. Nu ik geen lid ben wens ik het ook niet te worden. Nu jij.
Blijkbaar leest u mijn woorden niet op een aandachtige manier. Ik heb al meer dan eens op dit forum aangegeven dat er fouten zijn gebeurd en dat we nu in een andere tijd met andere referenties leven.

En, ja, ik voel geen enkele neiging gebukt te gaan onder misdaden die anderen, vaak lang voor mij, hebben gepleegd. Ook al was dat in naam van God, het geloof of de katholieke Kerk.

De Belgen moeten zich ook geen schuldgevoel laten aanpraten. Fouten zijn gebeurd en bijgevolg moeten we leren uit de fouten van toen. Bij dat laatste ligt onze echte verantwoordelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden