Los bericht bekijken
Oud 27 februari 2017, 10:25   #368
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar leest u mijn woorden niet op een aandachtige manier. Ik heb al meer dan eens op dit forum aangegeven dat er fouten zijn gebeurd en dat we nu in een andere tijd met andere referenties leven.

En, ja, ik voel geen enkele neiging gebukt te gaan onder misdaden die anderen, vaak lang voor mij, hebben gepleegd. Ook al was dat in naam van God, het geloof of de katholieke Kerk.

De Belgen moeten zich ook geen schuldgevoel laten aanpraten. Fouten zijn gebeurd en bijgevolg moeten we leren uit de fouten van toen. Bij dat laatste ligt onze echte verantwoordelijkheid.
Maar Jan, je leest zelf niet aandachtig. Ik stel nergens dat katholieken van nu schuldig zijn aan misdaden van de kerk. Ik stel dat de historie van de kerk aantoont dat ze haar pretenties niet waar maakt. Kan de kerk met haar historie volhouden dat ze het Lichaam van Christus is en dat ze wordt geleid door de Heilige Geest en de Geest der Waarheid en dat ze onfeilbaar is de geloofsopvattingen en dat door haar uitgeoefende jurisdictie legitiem is? Hoe kan het dat de paus verkeert in het gezelschap van koningen en staatshoofden (Psalm 2:2)?
Piero is offline   Met citaat antwoorden