Los bericht bekijken
Oud 27 februari 2017, 14:40   #370
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U herhaalt wat ik eerder stelde: zondigheid hoort bij de mens. Nooit heeft de Kerk trouwens de pretentie gehad dat ze in haar leden volmaakt is. U hebt overduidelijk bepaalde begrippen verkeerd ingevuld. Zelfs de apostelen waren niet volmaakt en sommigen hebben zelfs Jezus verloochend. Waarom zouden dan de volgelingen van de apostelen plotseling zonder zonde zijn?
Ik heb niet gesteld dat de kerk pretendeert volmaakt te zijn en zonder zondaars. Kijk nog maar eens goed wat er staat. Maar om terug te komen op het onderwerp van deze draad, de kerk heeft dan toch wel het dogma verzonnen dat de moeder van Jezus volmaakt was en zonder smet of zonde. En dan is ze ook nog eens "onze geestelijke moeder" geworden.
Paus Benedictus XVI - 8 december 2005 - Gebed en op Piazza Spagna Rome.

Op deze dag toegewijd aan Maria ben ik gekomen, als eerste keer als opvolger van Petrus, naar de voeten van dit beeld van de Onbevlekte op de Piazza di Spagna, om de pelgrimage, die mijn voorgangers vele malen gemaakt hebben, voort te zetten. Ik voel dat ik dit doe in de aanwezigheid van de devotie en de liefde van de Kerk, zoals deze leeft in de stad Rome en in de gehele wereld. Ik breng met mij de zorgen en de hoop van de tegenwoordige mensheid en leg deze aan de voeten van de hemelse Moeder van de Verlosser.

Op deze bijzondere dag, de 40e verjaardag van de sluiting van het Tweede Vaticaans Concilie, gaan mijn gedachten naar 8 december 1965, precies naar het einde van de homilie gedurende de Eucharistische viering op het St. Pietersplein, toen de dienaar van God, Paulus VI, zijn gedachten over Maria formuleerde: "de moeder van God en onze geestelijke moeder ... het schepsel waarin het beeld van God zich met absolute helderheid weerspiegelt, zonder een enkele rimpeling, hetgeen helaas wel het geval is in ieder ander menselijk schepsel."

De Paus vroeg toen: "Kunnen wij onze concilie-werkzaamheden beter besluiten, en onze post-conciliaire arbeid beter inzetten dan met een blik op deze nederige vrouw, onze zuster en tegelijk onze hemelse moeder en koningin, zuivere en heilige spiegel van de oneindige schoonheid? Zou de schoonheid van de onbevlekte maagd Maria voor ons geen bron van inspiratie, aanmoediging en vertrouwen zijn? "
Wat is dat Jan, een geestelijke moeder?
Piero is offline   Met citaat antwoorden