Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2004, 22:54   #32
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Bijzonder leuk naast de vraag gebrald. Ik herhaal dus nog eventjes wat mijn vraag was: Is een kloof tussen arm en rijk een probleem? Indien dit inderdaad een probleem is, waarom is dat dan?
Eerst moet je je afvragen hoe die kloof is ontstaan. Marxisten hebben er geen probleem mee dat iemand die zeer snel, zeer hard werkt meer verdient. Dat hoger loon is dan immers het product van zijn eigen arbeid. Maar er is wel een probleem wanneer je meer verdient, niet uit arbeid maar uit bezit( huur op huizen, pacht van landbouwgrond, interesten, rente, dividenden etc) En daar zie je een aantal superrijken, die in een zeer grote weelde leven op de kap van de arbeidersklasse.

Die kloof tussen arm en rijk is ook een kloof in de ontwikkelingskansen van iedereen die van dat loon leeft (meestal vrouw en kinderen). De studies van dekindren worden te vaak beperkt door het loon die de ouders verdienen. Ik spreek hier over de studies, maar dit gaat ook op voorde vollerdige culturele ontwikkeling, gezondheid etc

driewerf

Laatst gewijzigd door driewerf : 19 juli 2004 om 22:57.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden