Los bericht bekijken
Oud 7 augustus 2019, 10:16   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik heb laatst een interessant opiniestuk gelezen in de NRC Next (ze stonden hem weer eens uit te delen, en het stuk stond blijkbaar ook in de NRC gewoon) dat het volgende stelde: Al jaren wordt er voornamelijk vanuit Franse en Duitse hoek slag geleverd tegen de overheersing van de Engelse taal binnen de EU instanties. Gelijke monniken, gelijke kappen. Het kon niet zo zijn dat de Britten altijd wel in hun eigen taal bediend werden. Na het aankondigen van de Brexit is dit geluid versterkt. Engels is niet eens meer een grote taal binnen de unie, waarom zouden we die nog spreken? Maar, zo betoogde het stuk, dat maakt dit juist een goede gelegenheid om wel officieel over te schakelen op het Engels als dé vergadertaal binnen de EU. Het zo inderdaad niet eerlijk zijn om de Britten zo'n voordeel te gunnen, maar nu enkel de Ieren de taal nog van huis uit meekrijgen is het opeens een stuk eerlijker, en nog steeds ongeveer even praktisch. Elke groep onderhandelaars kan elkaar voortaan verplicht verstaan. En de meesten hoeven daarvoor niet eens een nieuwe taal te leren.

Maar dit forum zou dit forum niet zijn als ik geen absurde wending aan dit topic zou toevoegen. Vandaar mijn eigen voorstel: Als Duits en Frans nu de belangrijkste thuistalen zijn, dan is het wel zo makkelijk om te vergaderen in een taal die daar tussenin zit. Een minderheidstaal, gesproken door een nog kleinere groep dan de Ieren. Ik stel voor om officieel het Luxemburgs in te stellen als taal van de EU. Wil je diplomaat worden, dan leer je het maar. Als Italië en Spanje moeilijk gaan doen zou ik het Reto-Romaans ook nog accepteren.

Wat denken jullie ervan?
hei elei, kuk elei.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden