Los bericht bekijken
Oud 16 november 2015, 11:54   #31
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jvbo Bekijk bericht
Ik had graag ieder zijn mening willen horen na de aanslagen in Parijs 14/11/2015.

Is het een goed idee dat er op Europees niveau beslist wordt dat jongeren die naar Syrië trekken om er te radicaliseren, de EU achteraf niet meer binnen mogen komen, of bij inbreuk de EU worden uitgezet ?

Ik ben voor deze potentiele maatregel. Het is zoeken naar oplossingen om de terreurdreiging maximaal te verminderen. Een duidelijk signaal van de overheid zou kunnen zijn dat geradicaliseerde jongeren hun burgerrechten in Europa verliezen, en niet langer welkom zijn.

Ik begrijp wel deze maatregel heel erg zou zijn voor ouders van die jongeren, die vaak met ontzag en verdriet hun zoon of dochter naar Syrië zien vertrekken vaak zonder enig besef dat hun kinderen aan het radicaliseren waren.

Maar na al deze aanslagen is het moeilijk verdedigbaar geworden om nog langer
terugkerende jongeren toe te laten in de EU. Het tegenargument als zouden we jongeren die teruggekeerd zijn uit Syrie tot inzicht kunnen brengen is weinig geloofwaardig. Dat bewijzen de aanslagen van Parijs op 13/11. Deze gok is het huidige dodental niet waard. Het gaat hier immers over onze veiligheid en vrijheid. We wisten al langer dat heel wat geradicaliseerde jongeren terug zijn gekeerd uit Syrië. Het is voor de overheid onmogelijk geworden om al deze jongeren in de gaten te houden.

Vandaar mijn legitieme logische vraag om een duidelijk signaal de wereld in te sturen en jongeren niet langer toe te laten op Europese bodem, nadat ze naar Syrië zijn weggetrokken. Als blijkt dat er onvoldoende steun is om dit op Europees niveau snel door te voeren, dan vind ik dat dit bij wijze van voorbeeld al in ons land (België) van toepassing zou moeten zijn.

Ik besef wel dat het heel erg moeilijk zal zijn om te bewijzen dat jongeren naar naar Syrie zijn getrokken. Maar dat is een heel andere discussie. Het gaat er hier om dat als er weet is van een reis naar Syrië, de nationaliteit wordt ingetrokken, en de betreffende jongeren niet meer het land binnen mogen. Bij wijze van krachtig signaal. Dit moet jongeren die met de gedachte rond lopen om naar Syrië te trekken ook zeker ontmoedigen.

Graag uw mening
.
zo zou het moeten zijn. Hier mag teruggekeerde jihadist younes delafortrie zijn boek signeren op de boekenbeurs
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline