Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2011, 17:10   #36
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus ik neem nu aan dat je het hebt over alle mogelijke (met borden) voorrangsregels aan een "T-kruispunt". Is dat zo ?
ja...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk moet je eerst en vooral een *duidelijke definitie* hebben voor T-kruispunten, zodat elke bestuurder weet dat hij een T-kruispunt nadert... ook zonder borden... in alle omstandigheden (ook besneeuwde weg en landschap)
waarom?...als er niks bord staat,heeft de bestuurder op de doorlopende baan voorrang...simpel...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
bvb, wat bij een * Y -kruispunt* ?
naargelang ...als er geen duidelijkheid/logica van 'zijbaan t.o.v.hoofdweg' is ; borden plaatsen


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Weet je wat ik citeer de algemene voorrangsregel uit de wegcode, en jij past ze aan in betrekking op "T-kruispunt". Of je zegt wat er aan die regel moet veranderd worden, of wat je niet bevalt.
Ga je gang !
ok...(groene tekst is door mij toegevoegt...doch misschien 'vatbaar voor verbetering') :
Citaat:
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

B1 B5

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad of een openbare weg/rijbaan(zijweg) op een openbare weg met een rijbaan komt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar dan weet de bestuurder op de hoofdweg niet dat hij een T-kruispunt nadert waar hij eventueel oprijdend verkeer kan verwachten (waar hij wel voorrang op heeft, maar dat doet er niet toe).
Ik dacht toch wel dat het veiliger is voor het voorrangsverkeer als men weet dat er daar achter een bocht/struikgewas/huizenblok/eenderwat een zijstraat op de hoofdweg uitmondt ? Of niet ?
Als men weet, dat er een zijweg nadert, zoveel te beter, doch, ben je het met me eens ,dat er veel te veel borden staan(borden-jungle), die juist het tegenovergestelde van veilig maken? Of niet? ... Bovendien kan men 'stellen', dat als men die 'veiligheids-logica'(waarschuwen bij naderen zijweg, met een B15 bord) volgt,dat men bij elke op/afrit(zijweg) van elk huis/fabriek/winkel/etc. ook een waarschuwingsbord op de weg kan plaatsen , om toch maar 'veilig te spelen'
henke54 is offline   Met citaat antwoorden