Los bericht bekijken
Oud 28 maart 2008, 12:45   #40
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Nee. Mijn punt hier was, dat als je het minimumloon afschaft, bepaalde mensen die WEL werk hebben, nog minder zullen verdienen dan ze nu al krijgen, en mogelijks zo weinig dat je niet meer kunt spreken van een menswaardig bestaan.

Het is natuurlijk niet zeker dat dit gebeurt, maar dat is nu net: het minimumloon is juist die enige garantie dat het niet gebeurt.
Dat zou willen zeggen dat het minimumloon het loon van arbeiders verhoogt? DIt is tegenstrijdig met mijn analyse in mijn originele post. Dit zou willen zeggen dat het minimumloon loonsverhogend is. Maar het loon hangt van productiviteit. Iedereen die meer verdient dan het minimumloon nu, heeft een productiviteit hoger dan het minimumloon. Doordat er zoveel bespaard wordt op uitkeringen, kunnen belastingen verlaagt worden, waardoor het loon van iedereen stijgt.

Iedereen die per maand geen hoeveelheid goederen kan produceren die minstens even hoog is als het minimumloon, zal werkloos zijn. Verder heeft het minimumloon geen effect (behalve hogere belastingen) op iedereen die dit wel kan.
nun is offline   Met citaat antwoorden