Los bericht bekijken
Oud 30 november 2004, 20:13   #14
de metser
Banneling
 
 
de metser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.324
Standaard

Het woord democratie is alvast minder uitgehold dan de woorden censuur en dictatuur. Dat hebben we te danken aan de mijnheer met de beroemde Snor. We mogen mijnheer met de beroemde Snor – hoe paradoxaal ook- nog voor meer dankbaar zijn. Namelijk dat men (eindelijk) begrepen heeft dat de brave/misleide meerderheid-der-burgers niet altijd gelijk heeft. Daarom heeft de nóg-grotere-meerderheid-der-geciviliseerde-burgers beslist om een aantal grondrechten te verankeren – betonneren zoals u wil – opdat opgezweepte meutes beteugeld kunnen worden. Net zoals monarchieën hun laatste houvast de paleiswacht was, maar dan véél en véél beter. Als u snapt wat ik bedoel, maar dat doet u vast niet.

Enfin, om over te gaan tot de orde van de dag: 'burgersouvereiniteit' is al net zo’n onzin als de opmerking dat er ‘in de praktijk een land bestaat waar de burger echt souverein is’. Wie over landen spreekt, spreekt over besturen en wie over besturen spreekt heeft het over macht. Die macht wordt tot beleid omgezet door een ambtenarij. Wie aan de ambtenaar dezelfde rechten wil toekennen als aan de burger, komt in de problemen. Zowel ideologisch als bestuurlijk.

Ik verduidelijk:

--- Ofwel zit je ideologisch juist en gun je de ambtenarij óók haar burgerlijke soevereiniteit, maar dan kan deze haar partijdigheid tonen, strijdt voeren en obstructief zijn. (btw; in ons geval zou de Vorst dan óók een burger worden…Onze Prins heeft er al een staaltje van weggegeven zag ik net op het nieuws).

--- Ofwel zit je bestuurlijk juist en moet de ambtenarij zich ver weg houden van haar recht op burgerlijke soevereiniteit en zit je met een korps ambtenaren dat het Bevel is Bevel-principe hanteert. (…Eichmann was zo’n ambtenaartje)

Ik ben ook graag romantisch. Met bloemetjes en zo. Zelfs kaarsen als het moet, hoewel dat ongezond is volgens testaankoop.
Geef mij toch maar de rationele democratische rechtstaat, waar de ambtenaar zijn vrije meningsuiting gegarandeerd wordt door de grondwet, maar ingeperkt wordt door het ambtenarenstatuut. Contradictio in terminis Sup®staaf? Daar hebben wij slimmeriken toch de ombudsmannen voor uitgevonden, of nog beter…zwarte balkjes voor de ogen!

Laatst gewijzigd door de metser : 30 november 2004 om 20:13.
de metser is offline   Met citaat antwoorden