Los bericht bekijken
Oud 2 april 2009, 15:58   #32
geert van hout
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Locatie: berlijn
Berichten: 82
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Geheel terzijde : alhoewel de principes van Montesqieu de opstellers van de amerikaanse grondwet inspireerden, was de man zelf zeker geen "democraat" in de moderne zin zoals wij die in onze tijd verstaan.
Ik ben nogal zeker dat Montesquieu onze 'plebiscitaire particratie' nooit een democratie zou hebben genoemd. Uw 'moderne zin' is een verkrachting van het idee democratie zelf.

Het werk van Montesquieu ken ik nog te weinig om er definitieve uitspraken over te doen, maar mijn indruk is alvast dat hij heel duidelijk het verschil tussen 'democratie' en 'aristocratie' zag (net zoals veel van zijn tijdgenoten - in tegenstelling tot ons 'modernen') en dat hij bewust voor het laatste koos.

Misschien inspireerde Montesquieu de 'framers' van de Amerikaanse grondwet, dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat de oorspronkelijke versie van die grondwet (zonder de Bill of Rights) omzeggens geen democratische elementen bevat. Wel integendeel, ze is net uitgesproken aristocratisch en weerspiegelt bijzonder sterk de angst van de elite voor het volk. Er werden bvb. allerlei mechanismen ingevoerd om zelfs de verkiezing van de president niet rechtstreeks te laten gebeuren (maar via kiesmannen).
geert van hout is offline   Met citaat antwoorden