Los bericht bekijken
Oud 2 december 2016, 06:37   #17
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Toegegeven, 'n slordigheidje mijnentwege
Ik vestig er de aandacht op omdat het op iets meer wijst dan op slordigheid, en niet alleen "van mijnentwege".

99% van de forummers hier schijnen geen flauw benul te hebben van wat de EU eigenlijk is, en zelfs met het banale feit dat de wetgeving (vaak regelgeving genoemd) gewoon in 23 talen wordt gepubliceerd (en meer dan alleen maar de wetgeving: ook vele verslagen) is hier niemand vertrouwd.

Het is erg verontrustend, want ook daardoor kan er geen sprake zijn van EU-democratie: de burger heeft geen flauw benul van wat de EU is of doet.

Vanmorgen lees ik overigens een artikel van de Deutsche WirtschaftsNachrichten waar een link in het ENGELS wordt gegeven naar een RICHTLIJN met dezelfde strekking als de resolutie waarover deze draad gaat. Tja, dat is dus het werk van een beroepsjournalist, en lang niet de slechtste. Die heeft dus ook geen kaas gegeten van de EU, al schrijft hij er alle dagen over...

En dat legt een groot probleem bloot: het volslagen juridisch analfabetisme van vrijwel alle media. Journalisten leren wel hoe ze een publiek moeten boeien, maar niet hoe ze een wettekst moeten lezen.

Een "richtlijn" is eigenlijk een kaderwet die door de lidstaten moet worden omgezet in eigen recht. Het hoeft toch geen betoog dat als er één soort wettekst is die zeker in de talen van de lidstaten vertaald moet worden, het deze richtlijnen zijn. Ik schat dat richtlijnen ongeveer 5% van de EU-wetgeving vormen (niet van het EU-recht, uiteraard).
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 2 december 2016 om 06:40.
Kodo Kodo is offline