Los bericht bekijken
Oud 20 april 2017, 21:18   #256
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Nee nee nee!
Ik wil het niet afpakken van 'de gelovigen'. Ik wil de privileges afnemen van bevoorrechte gelovigen. Van de getuigen van Jehova wil ik niets afpakken bvb. Ik wil dat alle gelovigen gelijk behandeld worden. Ik wil rechtvaardigheid.
Gij hebt de typische reactie die ongeveer elke mens heeft als een privilege afgepakt wordt: weerstand. Dat uw privilege onrechtvaardig is, dat interesseert u niet. U wil geen rechtvaardigheid, u wil uw privilege behouden.
Onzin, alle relevante religieuze groeperingen kunnen beroep doen op de financiering van hun eredienst, indien zij dit willen en indien ze kunnen aantonen dat ze voldoen aan de wettelijke criteria.

Bovendien heb ik nergens gezegd dat ik de financiering vd eredienst voor eeuwig en drie dagen in stand wil houden. Ik heb die financiering ook niet uitgevonden, ze is het resultaat van historische omstandigheden (ja, dat is ook niet uw ding, ik weet het). Ik heb er alleen voor gepleit om - in geval vd stopzetting vd financiering voor erediensten - ook een hele hoop andere subsidies ter discussie te stellen. Ik vind het niet rechtvaardig dat gelovigen iets wordt afgenomen terwijl zij wel gewoon moeten blijven meebetalen voor zaken waar zij geen gebruik van maken of eventueel zelfs moreel bezwaar tegen hebben.

Het enige wat jij daar tegenover stelt is ''ja maar, ik vind religie onzin, i.t.t. andere subsidies''. Dat is waardeloze argumentatie die het niveau van cafépraat niet overstijgt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dit is een gestoorde redenering. Het is niet omdat mensen belastingen betalen dat de overheid geen keuzes mag maken die in het nadeel zijn van een bepaalde groep van mensen. Als uw redenering gevolgd zou worden, kan een overheid geen elke beslissing meer nemen. Want overal zijn er wel mensen die kunnen zeggen, ja maar, wij betalen ook belastingen! Briesen? Ik schrijf iets neer. Hoe kan ik dat briesen? En ... ik BETAAL ook effectief voor uw hobby, hoor! En dan? Dat geeft u het recht om uw privileges te behouden? Neen! Als er een democratische consensus is gaat u die moeten inleveren. Iets wat heel rechtvaardig is. En bovendien consequent. Een overheid houdt zich beter niet bezig met hokus pokus.
Dat is exact de reden waarom mensen zo weinig mogelijk belastingen zouden moeten betalen. Maar dat is een andere discussie.
mvd is offline   Met citaat antwoorden