Los bericht bekijken
Oud 27 januari 2015, 21:08   #32
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Jaaa, zeg, Erw, ge moet mij nu ook niet voor een kieken nemen he. Als ik zeg "bijdrukken" dan bedoel ik niet "bankbiljetten bijdrukken" maar base money scheppen he ! Bankbriefjes als papieren dragers zijn maar een klein aandeel van de money base die grotendeels in computers zit he (rekeningen).
Ik heb me toch niet beperkt tot bankbiljetten?
Waarom dan zo reageren?
Zie currency component.
Zie required reserves.
Zie excess reserves.
Zie balansen bij centrale bank.
Zie niet spenderen, wel steriel, het staat daar, niks te doen, op een intrest erop na.
En wat u hier 'money base' noemt, bestaat voor het grootste deel uit bankbiljetten.
De monetaire basis is de meeste enge balans.
Het zogenaamde 'highest powdered money'.
M0
M1
M2
M3
In oplopende, steeds groter wordend aantal soorten geld.
M1 bevat M0
M2 bevat M1 en M0
M3 bevat M2 en M1 en M0.
Excess reserves zijn "reserves" die banken niet legaal nodig hebben / niet gebruiken / niet uitlenen. Daarom zijn ze 'excess'. Een briefje van 100 dat een dag, jaar of eeuw op de bodem van een beek ligt zal de prijzen over die termijn niet doen stijgen.
Waarom? Omdat niemand het weet, en niemand het gebruikt. Een vis kan het opvreten zonder dat prijzen er iets van ondervinden.
Net zo excess reserves. Quantitative Easing. Voor 2008 was deze component een onbenullige fractie (nog geen 1%) van de monetaire basis. Na 2008 groeide ze tot 5 keer de rest van de monetaire basis.
De enige prijzen die erdoor stegen waren die van producten die speculanten kochten in een verwachting van prijsinflatie die botweg nep was.
Intussen al heel wat gecorrigeerd.
Die op aandelenmarkten komen wel nog.
Hang on!
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden