Los bericht bekijken
Oud 19 mei 2017, 09:14   #33
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dit is voor mij onbegrijpelijk of onlogisch. Denkend bewustzijn is een tautologie.
Te onderscheiden van het gevoelsbewustzijn en de zintuiglijke waarneming, die immers ook vorm van bewustzijn zijn.
Citaat:
Er zijn fysieke mensen of dieren en die zijn deels onbewust en bewust (als ze denken). Voor het bewustzijn komt de zintuiglijke waarneming in de eerste plaats.
Dus hier zeg je het zelf dat ook de zintuiglijke waarneming een bewustzijn is.
Maar voor de mens komt het denken in de eerste plaats, want dat onderscheidt hem van de dieren.
Citaat:
Als deze zou stoppen dan is Harrie in paniek en tot niets meer in staat.
Zeker is dat het geval, maar toch is voor mij het denken het hoogste.
Dat maakt mij tot mens en filosoof en zo dat ik het bestaan van God en het heelal kan begrijpen.
Citaat:


Daarover verschillen we dan van mening.
Onze stemmingen hebben invloed in psychologische zin, maar in de wetenschap en in de filosofie behoren stemmingen geen invloed te hebben.
Citaat:


Hierboven stelde je dat de geest het denken is en dat het geen ding is. Nu zeg je dat het de persoon is, dus wel een ding. De persoon is een concept van het denken, een fictie.
De persoon is geen ding en wel een gedachte: ik namelijk en ook jij en wij en zij en jullie, maar het is zeker geen fictie.
Integendeel, want de persoon (die ook in de wet wordt erkend) heeft een bewustzijn van God en het heelal en eeuwigheid en oneindigheid, die zeker meer is dan een ding en ook zeker geen fictie is.
Het ding is slechts een deel van de natuur als fysica en eerder is het zogenaamde ding een fictie, want deze kan weer geanalyseerd worden in metafysische eigenschappen zoals energie en massa, enz.
Citaat:


De zintuigen nemen geen dingen waar want de interpretatie van de signalen vindt plaats in het brein. 'De dingen denkende beschouwen' is wederom een tautologie.
De zintuigen zijn een middel voor de waarneming evenals de hersenen dat zijn.
Degene die waarneemt is de Geest en/of de Ziel.
Hoewel je dan ook kunt afvragen of je hersenen en bewustzijn exact kan scheiden en of deze ook zelf niet een bewustzijnsfunctie hebben, vooral in de zintuiglijke waarneming dan.
Dat betreft dan de eenheid van lichamelijk en geestelijk bewustzijn.
Als de geest het lichaam omvat moet van daaruit ook een bewustzijn van het lichaam zelf bestaan.

En dat het beschouwen denkende is geeft een extra uitleg van het begrip beschouwen, wat meer is dan alleen maar aandachtig kijken, want dat kunnen de dieren ook.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden