Los bericht bekijken
Oud 21 april 2017, 16:29   #683
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Vermits het om (de politiek van) mijn land gaat geef ik, getrouw aan mijn vaste gewoonte, ook in deze draad geen eigen mening te kennen. Ik verheel evenwel niet dat ik de discussie min of meer volg, hetgeen mijn indruk alsmaar sterkt dat enkele deelnemers eraan een tamelijk goede kijk blijken te hebben op de Franse politiek, wijl anderen eenvoudigweg geen benul hebben.

Bovendien en zoals verwacht gebruiken sommigen deze draad als een vehikel om, niet zelden de grenzen van het puur xenofobe overschrijdend, hun haat en afkeer te spuien om alles wat Frans is.

Het zal misschien verbazen, maar net het opvallend contrast tussen enerzijds hun xenofobe haat en anderzijds de teneur van hun posts waaruit blijkt dat ook zij wel degelijk snappen dat de politieke keuzes in en van Frankrijk vanzelfsprekend een enorme invloed hebben op de kleinere buurlanden, op de Europese eenheidsmunt, op de Europese Unie als geheel, en op de NATO/OTAN, ontlokt mij bijwijlen een glimlach.

Het doet mij immers denken aan kortgebroekte neuspeuterende kwajongens die enerzijds een grote bek opzetten zoals bijvoorbeeld de niet al te snuggere Frankrijkhater die in deze post http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=5775 stelt dat de nucleaire wapens van onze Force Océanique Stratégique (FOST) bestaan uit “uit de kluiten gewassen voetzoekertjes”, wijl anderzijds ongedwongen de dunne caca langs hun billen loopt omwille van de presidentskeuze die de Fransen wel eens zouden kunnen maken. Geef toe, het is een lachwekkend beeld.

Maar dat terzijde.

Ik ben wel bereid om u allen twee dagen voor de eerste verkiezingsronde, en voor wat het waard is, een algemeen insiders-beeld te schetsen van hetgeen ik moeilijk anders kan omschrijven dan “de grote vertwijfeling”. Immers, nog nooit heb ik bij presidentsverkiezingen zoveel onzekerheid gemerkt in mijn ruimere en zeer diverse omgeving.

De onderliggende reden voor die vertwijfeling is niet geheel onlogisch, en zelfs in één zin te vatten : zowel klassiek links als klassiek rechts/centrum hebben – weliswaar wegens totaal verschillende oorzaken – het vertrouwen in en dus de kansen van hun kandidaat minstens half zien verdampen, hetgeen de kiezers in de richting duwt van hetzij respectievelijk extreem links en extreem rechts, hetzij (als vermeend “le moins pire”- compromis) van een ervaringloze populist.

Men mag daarbij de duidelijke scheidingslijn niet uit het oog verliezen die bij ons bestaat tussen klassiek links en extreem links, en tussen klassiek rechts en extreem rechts, en wil van mij aannemen dat het gevoel gedwongen te worden naar de extremen bij de “klassieke” kiezers meer weerzin wekt dan velen blijken te denken.

Bovendien zijn er her en der onvermoede twijfels van “praktische”aard. Eén voorbeeldje uit de vele : niet zelden zijn senioren die nu uiteindelijk gewoon geraakt zijn aan de euro absoluut niet bereid om zich nog maar eens in te werken in een nieuwe munt, zelfs niet als dit als “een terugkeer naar de franc” wordt voorgehouden. Argumenten als “opnieuw een eigen munt en dus een monetair en fiscaal beleid waarover we zelf kunnen beslissen” spreekt die mensen meestal heel wat minder sterk aan dan (ik zeg zo maar wat) de kostprijs van Fillon’s maatpakken.

Kortom, onzekerheid troef.

Mijn persoonlijk gevoel is dat het wel los zal lopen, maar ik ben nu eenmaal een “realistisch gezinde optimiste”, zoals men mij ooit heeft verweten.

Ergo, geen paniek : op 7 mei ‘s avonds weten we hoe het zit. Maar laat het u allen niet beletten om nu reeds uw fantastische zomervakantie in Frankrijk te boeken. En als a) ik dan voldoende fit ben, en b) u voldoende geluk (ongeluk ?) hebt komt u mij misschien tegen, en praten we goedgemutst over het resultaat, bij het nuttigen van een extra fris glas water.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden