Los bericht bekijken
Oud 9 februari 2004, 19:07   #8
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Nog enkele preciseringen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angel21

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Aanvankelijk wordt je forfaitair belast, als ik mij niet vergis voor om en bij de 400.000 frank.
Bedoel je dat je per jaar in bijberoep 400.000 frank mag verdienen?Ik dacht dat ik gehoord had dat daar een veel lagere limiet op stond!
Distel is hier een beetje verkeerd, hij verwart de sociale bijdragen met de belastingen.
Voor je sociale bijdragen geldt idd dat je de eerste drie jaar betaalt op wat je denkt te gaan verdienen, na drie jaar kijkt men dan wat je werkelijk inkomen is geweest en zullen je bijdragen daarop gebaseerd worden.
Belasting zal je betalen op de winst die blijkt uit je (vereenvoudigde) boekhouding, of eventueel op de forfaitaire vastgestelde winst (bestaat voor een aantal sectoren: landbouwers, bakkers, café's, kappers,...). Belangrijk is wel dat deze winst bovenop je loon komt, i.e. belast zal worden tegen de hoogste schijf die op dat loon van toepassing is!
Aangezien er geen bedrijfsvoorheffing wordt afgehouden van de winsten van je bijberoep, doe je best voorafbetalingen.

Verder moet je BTW afdragen, maar dat pas wanneer je omzet meer bedraagt dan 5.580 euro per jaar. Ik ga ervan uit dat dit niet onmiddellijk het geval zal zijn? Als je meer dan 5.580 euro omzet (niet de winst, maar louter de ontvangsten dus) haalt, kun je nog kiezen voor het forfaitair BTW-systeem voor kapperszaken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angel21
Je zoals je zegt van die boekhouder is wel makkelijk als je dit hebt,en kan je altijd helpen als het nodig is,maar wat ik dan nog es wil vragen wat hoef je dan allemaal te doen als je het zelf doet?En wat hoef je te doen als je met boekhouder werkt??
1. Naar een ondernemingsloket gaan, waar ze je een ondernemingsnummer zullen geven (is, zoals je zelf zegt, ook je handelsregisternummer, dus je moet niet meer naar een handelsregister)
2. Naar een sociaal verzekeringsfonds gaan, om je in te schrijven als zelfstandige in bijberoep voor de sociale zekerheid
De meeste ondernemingsloketten (Acerta, Unizo, VEV,...) zijn gelieerd met een sociaal verzekeringsfonds, dat is in 1 keer te doen.
3. Naar de BTW-controle gaan en er je ondernemingsnummer 'activeren' als BTW-nummer

Dat is alles wat je moet doen om te starten.

Tijdens je activiteit:
1. Vereenvoudigde boekhouding bijhouden: inkomende en uitgaande facturen, kasboek.
2. Op het einde van elk jaar een inventaris opmaken, de afschrijvingen op je investeringen berekenen en je winst of verlies vaststellen.
3. Eventueel BTW-aangiftes indienen.
4. In je aangifte personenbelasting de winst of het verlies van je bijberoep vermelden. Dit moet in deel II van het aangifteformulier, dat loon-en weddetrekkenden normaal niet krijgen. Als je dit deel niet vanzelf krijgt, moet je het aan de controle vragen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angel21
Zou jij weten hoeveel uren je nog mag werken in je hoofdberoep ,want daar staat ook een limiet op he
Is me niet bekend, volgens mij niet.

Laat maar weten als je nog vragen hebt.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden