Los bericht bekijken
Oud 2 mei 2017, 15:10   #21
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
5 euro per 100 km valt me eigenlijk wel wat tegen moet ik zeggen.
Dat is de prijs die ik bij mij thuis betaal, voor mijn energiemix, voor mijn wagen en typisch gebruik. Dat is gerekend aan zo'n 250 Wh/km voor een Tesla Model X 90D. Een Tesla Model S zal onder de 200 Wh/km uitkomen en daardoor slechts 4 euro/100 km of minder verbruiken.
Ga je naar de kleinere en zuiniger wagens wordt dit nog lager. Voor een Hyuandi Ioniq EV zakt dit onder de 3 euro/100 km.

Hierbij ga ik ervan uit dat volledig thuis wordt geladen. In de praktijk wordt er wel eens buitenshuis geladen en in de regel is dat gratis (supercharger, destination chargers, ...). De kostprijs aan brandstof per 100 km gaat hierdoor nog een stuk naar beneden!

Je mag bovendien geen appelen en peren vergelijken. Een Model X 90 D is een grote 7-zitter SUV met 518 pk. Neem als vergelijking dan een Volvo XC90, een BMW X5, een Audi Q7, ... Met een dieselmotor zullen die allemaal ongeveer het dubbele nodig hebben en ze zullen dan nog steeds minder vermogen hebben. Als je van deze auto's de plug-in hybrids gebruikt moeten ze in prijs niet veel meer onderdoen voor een Tesla en zullen ze, wanneer de kleine batterij leeg is, nog meer verbruiken! Op de elektrische motor zijn het dan trage auto's.
araneus is offline   Met citaat antwoorden