Los bericht bekijken
Oud 7 november 2006, 13:20   #42
globalisator
Burger
 
Geregistreerd: 5 november 2006
Berichten: 158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
U heeft het probleem gehad, doordat het uw eerste keer was. Als u mijn opmerking zou gelezen hebben, dan stond daar dat de voorzitter iedereen moet verplichten zijn schrijfgerei af te geven. tevens stond er dat men de politieke getuigen, niet mag laten mee tellen. maar ook Uw bijzitters zijn poliekers. Iedereen heeft een voorkeur, maar deze mensen zullen niet zo gauw omgaan naar fraude.
Euhm, ik heb zopas al uw bijdragen in dit topic gelezen, maar de passage waarin U zegt dat iedereen zijn schrijfgerief moet afgeven aan de voorzitter, heb ik niet teruggevonden. Ik herinner me dat in elk telbureau een doos aanwezig was met materiaal zoals papier, meerdere stylo's, meerdere stiften, een schaar, koord (om die pakken samen te binden), etc. Wat doet 1 voorzitter nu met meerdere stylo's? Ik kan me niet herinneren dat ik volgens de instructies de bevoegdheid had om bepaalde zaken in beslag te nemen of mensen te fouilleren, maar soit.

Uiteraard had ik als neofiet in de onderrichtingen gelezen dat getuigen geen deel uitmaken van het telbureau als dusdanig en dus ook niet verondersteld worden om mee te tellen, maar in de praktijk bleek dat wel even anders te zijn en deden de getuigen overal gewoon mee, "zodat iedereen rapper naar huis kan". Zelfs de voorzitter van het hoofdbureau haalde de schouders op en zei dat ik de getuigen gewoon wat extra in het oog moest houden.

Misschien ben ik naïef en heb ik teveel vertrouwen in de informatica en de controlemogelijkheden dienaangaande, maar ik weet wel dat er in het oude, manuele systeem voor iedereen duidelijk zichtbare hiaten zitten/zaten. Ik heb voldoende verhalen uit eerste hand gekregen volgens dewelke het verzegelen van de stembus volgens het voorgeschreven procédé eerder een zeldzaamheid was dan regel. Bij mijn debuut werden de stembussen in de telbureau's aangebracht door de voorzitters van de stembureau's zelf. 1 van de kerels die bij mij moest komen, kwam een kwartier "te laat" toe en gaf een verwarde uitleg over problemen bij het tellen van het aantal opgedaagde kiezers. Zijn stembus was niet verzegeld. Bij telling bleken zijn cijfers niet te kloppen. Ik heb dat allemaal plichtsgetrouw en uitvoerig gerapporteerd in mijn PV, maar of daar ooit iets van onderzoek is naar gebeurd? Er was bvb ook het verhaal van de voorzitter die met zijn stembus niet linea recta naar het telbureau was gereden, maar eerst doodleuk thuis was gaan dineren. Het manipuleren van een PV en van de inhoud van een stemurne is op die manier wel iets eenvoudiger dan het inbreken in en vervalsen van de gegevens op een beveiligde diskette, me dunkt. Toch voor de eerste de beste pier pol die iemand anders aan wat minder stemmen wil "helpen"...
globalisator is offline