Discussie: Belgie is gebarsten
Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2007, 13:34   #7
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dekristallenbol Bekijk bericht
Ik denk echt niet lang meer Ive. Het staat misschien pal voor onze neus en we zien het niet.

Enkele zaken op een rij :

1) Volgens mij gaan de partijen niet uit de vorming van een regering raken.
De Franstalige partijen zijn en bloc tegen verdere stappen in de staatshervorming. De Vlamingen hebben en bloc voor een staatshervorming gestemd. Dit doet mij heel sterk aan de onmogelijke politieke situatie denken in Tsjechoslovakije vlak voor de splitsing. De kiezer had daar ook de kaarten onmogelijk geschud. De Slovaken stemden links en tegen hervormingen en de Tsjechen rechts en voor de vrije markt. Omwille van deze duidelijkheid was een regering onmogelijk te vormen. Idem hier voor het communautaire. De Walen lusten Leterme rauw. CD&V komt volgens mij niet in een regering met de NV-A erbij.
2) De klassieke compromissencultuur werkte voor de verkiezingen al niet meer (Zaventem, BHV). Een compromis ligt nu nog moeilijker. De NV-A kan nu echt CD&V aanzetten niet te zwichten met de dreiging van een mogelijk nieuwe partij (NV-A + Dedecker).
3) Nieuwe verkiezingen kunnen niet meer uitgeschreven worden voor de splitsing van BHV.
4) Tekens aan de wand : De matchen van de Rode Duivels worden zonder protest niet meer uitgezonden in Vlaanderen, jullie leeuwenvlaggen bij de beelden van Leterme.

Volgens mij gaan we een maandenlange crisis tegemoet, die almaar dieper en intenser zal worden. Vele Vlamingen gaan heel snel hun buik vol hebben van deze regeringsvormingscrisis. Er gaat een poging komen om België te redden met enkele partijen (Rood, Groen, Blauw ?) zonder staatshervorming. Maar meer en meer Vlamingen gaan iets hebben van : Zo kan het echt niet langer, waarom dan niet alleen ? Misschien zingt die regering het zonder staatshervorming nog net uit tot aan de regionale verkiezingen van 2009, maar waarschijnlijk zelfs dat niet.

Ik denk dat we er zo goed als zijn !
Johan Bellens (districtsraadslid Borgerhout voor VLOTT, ex NV-A bestuurslid)
Leuke post wel, vooral wat betreft nieuwe verkiezingen, het lijkt wel of ze hebben zichzelf door BHV niet te splitsen vastgereden
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline