Los bericht bekijken
Oud 23 augustus 2013, 20:41   #30589
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Met de kennis van nu is dit een optie. Maar, zoals u al aangaf, met de kennis van toen is niet aan te geven wat men gedaan zou hebben.
Persoonlijk vind ik dit het grote manco aan veelal de officiele geschiedschrijving, de koppeling aan sociale en maatschappelijke factoren.

Ook de feodaliteit speelde een rol, vers in het geheugen. De gewone man kwam nauwelijks de streek of stad uit en kon vaak niet lezen of schrijven.
Zijn beeld moet dus vrij beperkt geweest zijn.
De sociale en maatschappelijke en ecomomische factoren zijn uiterst belangrijk. Meer en meer beginnen geschiedschrijvers dit te beseffen. Dat blijkt nu weer uit het boek over de Reformatie in de Meierij van 's-Hertogenbosch van Van Gurp. Een voorbeeld maakt dit vlug duidelijk. Het voorbeeld is zeer illustratief in deze.

Ik vermeldde in dat verband reeds het 'krijtersoproer' in Den Bosch. Ik citeer (Op. Cit. blz. 23-24):
"Het waren vooral wevers, speldenmakers en nestel- of vedermakers die de straat veroverden en de macht overnamen. Keizer Karel V had 's-Hertogenbosch namelijk een extra belasting opgelegd wegens de oorlogen die hij voerde. De stad stond er financieel beroerd voor en daarom werden de inwoners aangeslagen om deze belastingen op te brengen. Op grond van hun privilegies weigerden de geestelijken mee te betalen. De ambachtslieden die een gering loon verdienden en vaak behoeftig waren, waren woedend en begonnen kloosters te plunderen, waarbij ze het vooral op de voorraad- en bierkelders voorzien hadden. Het stadsbestuur deed er weinig tegen, maar uiteindelijk trokken de ambachten aan het kortste eind. De landvoogdes Maria van Hongarije stuurde troepen naar de stad om de orde te herstellen."

Zulke -toch wel ernstige incidenten- die voortsproten uit maatschappelijke scheefgetrokken situaties, schiepen een gunstige voedingsbodem voor de reformatie. We zullen dan ook veel wevers, messenmakers, speldenmakers, schoenlappers en mensen van zulke maatschappelijke 'standen' terugvinden in de prille reformatorische beweging.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 augustus 2013 om 20:56.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden