Los bericht bekijken
Oud 24 september 2002, 15:15   #33
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Is het dan niet de bedoeling van het regime, om van Turkije een lekenstaat te maken (een proces dat reeds onder Kemal Ataturk gestart werd)? Of dwaal ik?
Dat klopt. Maar de uitwerking is wel ietsje anders gebleken dan in de Europese landen.
En dit klopt ook. De Islam heeft in Turkije , net als hier de katholieke godsdienst trouwens, nog altijd invloed op het volk, zijn denken, houding, gewoontes, cultuur en noem maar op. En vermits ook politici tot het volk behoren....

Er is echter een tikkeltje verschil tussen de ene godsdienst en de andere. Dus ook in het bedrijven van politiek door beiden.
Persoonlijk vind ik dat je deze besluitvorm nogal serieus doortrekt. De invloed van de godsdienst is wel groot maar niet in die mate als in Iran en andere Arabische landen. Egypte is ook zo'n land waar er min of meer een scheiding is tussen godsdienst en staat. Volledig zoals bij ons niet. De vraag die ik mij stel in hoeverre de States niet onder de invloed van de kerk staan. Zoals u weet moet je bij het betreden van de States een informatieblad invullen. Daar vraagt men ook welk soort godsdienst je belijdt.Misschien is dit vergezocht maar ik heb hier mijn vraagtekens bij.
de moralist is offline   Met citaat antwoorden