Discussie: De oneindigheid.
Los bericht bekijken
Oud 29 mei 2017, 22:19   #212
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat Zeno van ... daarver sprak geloof ik niet en wat doet er toe.
Ik spreek er over, want hij heeft de tegenstrijdigheid ontdekt van de inwendige oneindigheid.
Citaat:


Je schreef dat je 'dan wiskunde wel aan de kant kon schuiven als de oneindige gedeeldheid slechts een produkt zou zijn van ons verstand'.
Ik heb nergens geschreven dat het slechts een product is van ons verstand.
Citaat:
Wel, het is geen produkt van mijn verstand.
Sinds wanneer heb jij de oneindige deling geproduceerd?
Citaat:
Wiskunde beschrijft het oneindig delen, niet de oneindige gedeeldheid als een ding of fenomeen.
Het oneindig delen leidt tot de oneindige gedeeldheid als resultaat daarvan.
Citaat:
Er is zoveel dat jij kan denken dat niet bestaat in de natuur. Wat doet het er toe.
Het is zeer belangrijk te beseffen dat de geest van het denken essentieel verschilt van de uiterlijke natuur.
Het is het onderscheid van geest en natuur als innerlijk en uiterlijk.
En onverschilligheid behoort niet het wezen van de filosofie te zijn.
Zeker niet als het om zoiets belangrijks gaat de werkelijkheid te begrijpen.
Citaat:
Kan je 'punten van de tijd als oneindig klein en onvindbaar', onderscheiden? Geef eens een voorbeeld van zo een punt in een complete beschrijving.
Het oneindige kleine punt onderscheidt zich van de tijd daarvoor en de tijd daarna als continuïteit. Het is het ondeelbare NU.
Maar verder kun je de continuïteit dan de tijd als bestaande uit oneindig vele tijdsmomenten denken, die zelf apart geen duur bezitten.
Citaat:

Hoe zou dat kunnen? Heb je een voorbeeld van het onzuivere ideële?
Dat is de wetenschap in het algemeen, die haar weten verwart met de uiterlijke werkelijkheid als materialisme en zelf niet beseft dat het weten ideëel is.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden