Los bericht bekijken
Oud 29 maart 2009, 22:38   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Hier het belangrijke en bekende diepe ecologie platform van de Noorse filosoof Arne Naess (een paar maand geleden overleden).
Is deze filosoof overleden op een spectaculaire manier zonder nageslacht na te laten?



Citaat:
Het is zowat de leidraad van de radicale ecologiebeweging. Ik hoop dat iedereen achter dit platform kan staan...
U zal het wel merken.

Citaat:
1. Het welzijn en gedijen van menselijk en niet-menselijk leven op aarde heeft een waarde op zichzelf.
Waarde, 'k weet niet. In de natuur is het eten of gegeten worden. op die fiets kan je zeggen "ik eet, dus ik heb dat recht".

Citaat:
(synoniem: intrinsieke, inherente waarde). De waarde van niet-menselijke levensvormen is onafhankelijk van hun nut voor bekrompen menselijke doeleinden
Klopt. Maar iets is waard wat de gek ervoor geeft.

Citaat:
2. De rijkdom en verscheidenheid van levensvormen zijn waarden op zichzelf en dragen bij aan het floreren van menselijk en niet-menselijk leven op Aarde.
Zonder biodiversiteit geen leefbare planeet.
Citaat:
3. Mensen hebben niet het recht om de rijkdom en verscheidenheid te verminderen, behalve om hun essentiële of vitale behoeften te bevredigen.
De mens zorgt op zijn manier voor een verscheidenheid. Elke gedomesticeerde soort heeft een hogere overlevingskans dan een niet gedomestikeerde soort.
Hoeveel "extra" varkens, koeien, kippen leven er niet ten opzichte van wat in de natuur had gekund? En voor planten geld hetzelfde. Mais, rijst, graan, kortom elk voedselgewas wat geen "luxe" is, is in veel grotere getalen levend dan wat in een "natuurlijke" omgeving mogelijk had geweest.
Citaat:
4. De huidige menselijke tussenkomst in de niet-menselijke wereld is buitensporig, en de toestand verergert snel.
Klopt als een bus, er zijn gewoon VEEL te VEEL mensen.
Citaat:
5. Het gedijen van menselijk leven en culturen is in overeenstemming te brengen met een drastische daling van de menselijke bevolking. Het gedijen van niet-menselijk leven vereist een dergelijke daling.
Yeps. Drukt U op die rooie knop of doe ik het?
Citaat:
6. Het beleid moet daarom worden aangepast. Dit beleid betreft elementaire economische, technologische, maatschappelijke en ideologische structuren. De toestand die daaruit zal voortkomen zal heel anders zijn dan de huidige toestand.
Probeer de drang naar voortplanting maar eens te beteugelen.
Citaat:
7. De ideologische verandering zal veel meer neerkomen op de waardering van de kwaliteit van leven (gebaseerd op situaties met inherente waarde) dan vast te houden aan een toenemend hogere levensstandaard. Er zal een diepgaand bewustzijn komen van het verschil tussen groot en groots, tussen veel en goed.
Blabla, en dan nu de zin van dit punt?
Citaat:
8. Degenen die instemmen met de vorige stellingen hebben een verplichting om te proberen de noodzakelijke veranderingen direct of indirect teweeg te brengen.
Doe ik al. Geen kinderen, zoveel mogelijk investeren om zo min mogelijk energie te gebruiken- al was het maar uit egoïsme-.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden