Los bericht bekijken
Oud 5 februari 2004, 18:33   #4
chiquillo
Partijlid
 
chiquillo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2004
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo
Anacho-kapitalist wat een vreemde benaming. Het spreekt elkaar wel wat tegen lijkt mij zo op het eerste zicht.
Neen hoor, integendeel; kapitalisme is een logisch gevolg van vrijheid. Het is niet meer of minder dan de vrijheid om handel te drijven, of economische vrijheid als u wenst.
Een kapitalist is volgens mij iemand die veel geld heeft en met dat geld productie middelen koopt om nog meer geld binnen te krijgen. Of vergis ik me? Het verband met vrijheid zie ik niet, in het tegendeel. Hij moet zelfs winst maken om te overleven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo
Geloof jij nu werkelijk dat vrede mogelijk is zonder gelijkheid?
Wat is vrede? Denk je nu echt dat gelijkheid mogelijk is? Gelijkheid kan enkel ontstaan als gevolg van dwang en tegen dwang zal per definitie weerstand ontstaan a posteriori is gelijkheid een onmogelijkheid.
de huidige ongelijkheid is het gevolg van dwang en word nog steeds door dwang in stand gehouden. Namelijk door de economische en politieke elite die er alle voordeel bij hebben, ze danken er hun macht aan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo
Wat is het kapitalisme dan? De arbeidende klasse(bevolkingsgroep) die word uit geperst door de kapitaal bezittende/afpersende klasse. Het kapitalisme is de gelegaliseerde diefstal van de meerwaarde uit arbeid.
Uw hele gedachtengang, afkeer van het kapitalisme, basseert zich op een foutieve interpretatie of invulling van de term kapitalisme. Kapitalisme is niet meer of minder dan het laten bestaan van een economie gebasseerd op de vrije markt, op vrije handel tussen mensen met andere woorden. Ik zie daarin helemaal geen bevolkingsgroep die uitgeperst wordt, integendeel. Het staat iedereen vrij om te werken (of niet te werken) voor wie hij dat wenst. Het staat eenieder ook vrij, als hij besluit om voor geen ander te willen werken, om uitsluitend voor zichzelf of voor een gelimiteerd groepje te werken en een eigen zaak, bedrijf of coörporatie te starten. Van diefstal is dus absoluut geen spraken (i.t.t. alle andere economische vormen) daar alles steeds op basis van vrijwilligheid gebeurt. Niemand kan gedwongen worden om handel te drijven met een ander als hij dat niet zelf wenst.
Dus volgens jou leven we nu niet in het kapitalisme? Anders word het toch dringend tijd dat je eens een stapje in de wereld zet, uitbuiting genoeg!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo
Solidariteit is het bindmiddel van een groep die op vrijwillige basis gevormd is.
En denk nu nog eens na over wat je zei, over wat je het kapitalisme verwijt en over de ideologie die je verdedigt![/quote]

welke ideologie verdedig ik? ik had vooral kritiek op de jouwe, namelijk dat kapitalisme onvoorwaardelijk leid tot macht en in mijn ogen zijn macht en anarchisme als water en vuur.
__________________
‘Waar gezag is kan geen vrijheid zijn’
chiquillo is offline