Los bericht bekijken
Oud 30 augustus 2017, 12:53   #37
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Volmondig JA.

Je moet consequent zijn. Wanneer je tegen kernwapens bent dan is daar niets mis mee. Maar dan moet je ook aanvaarden om niet 'gratis' door de atoomkracht van anderen beschermd te worden in deze boze wereld vol potentieel gevaarlijke krachten. En dat risico wil ik niet lopen.

Of er nu in België al dan niet kernwapens zijn is op zich niet belangrijk en zal geen wezenlijke invloed hebben op toekomend al dan niet gebruik van kernwapens.

Maar een symbolische bijdrage is wel belangrijk. Het toont onze betrokkenheid en bereidheid om ons te verdedigen op een erg goedkope manier binnen een geïntegreerd systeem. Het geeft ons een klein vingertje in de pap in de planning van de afschrikking en zonder onze wil worden die bommen niet gebruikt. En, zeker weten, in een niet zo lang verleden heeft ons dat behoedt voor het ergste, het verlies van onze vrijheid. We hebben helaas noch het geld, noch de middelen en vooral niet politieke wil tot geïntegreerde samenwerking om ons op klassieke wijze afdoend te beschermen.

Niets doen is te gemakkelijk. Rekenen op Europese kernbommen zou wel eens thuis komen van een kale kermis kunnen betekenen en uiteindelijk werpen ook die geen gewicht in de schaal.

Het geciteerde cijfer van 20 is overigens volkomen uit de lucht gegrepen.
Ik denk dat ik de mening van Jeebee, die toch duidelijk expert is in de materie gezien zijn carriere als officier, niet moet onder tafel gestoken worden.

Ik onderschrijf ze dan ook volledig. Ik denk dat mensen die naief zijn en denken dat defensie vanzelf komt of niet meer nodig is, wel eens het deksel op de neus kunnen krijgen binnenkort. Rusland is steeds assertiever en een duitse minister heeft onlangs al verklaard dat we in Cold War 2.0 zitten.

En een kernmacht zoals Rusland schrik je nu eenmaal af met kernwapens. En met een bondgenootschap dat elkaar steunt. Door logistiek, door bvb de opslag van wapens.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden