Discussie: 1 mei feest
Los bericht bekijken
Oud 22 april 2004, 17:30   #40
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door soske
Ik heb helemaal niets tegen lsp en andere extreem linkse of communistische groeperingen, zelf ben ik ook zeer links.
Je kan sp.a of animo niet verwijten dat ze geen anti nsv betogingen doen. Wij bij sp.a proberen het vb te counteren door het juist dood te zwijgen. Je moet je energie niet zoveel steken in mensen die het niet verdienen, maar gebruik ze voor degenen die het verdienen.
Op zich vind ik het geen slecht idee, maar de vraag is natuurlijk maar of je zo mensen van het vlaams blok terugwint.

Volgens mij is de opgang van het Vlaams Blok niet zozeer een politiek als wel een sociologisch probleem. De harde kern radicale Vlaams-nationalisten en fascisten is eerder een kleine minderheid denk ik.

Mensen stemmen niet zozeer op het VB omdat ze het oneens zijn met het gevoerde beleid - er zijn andere oppositiepartijen maar omdat zij politiek gealiëneerd zijn. Ze ervaren een grote kloof tussen hen en die politicus op het kleine scherm. Programma's waarin de menselijke kant van de politicus worden belicht scoren dan ook beter.

Oorzaken moeten gezocht worden in de ontzuiling, waarvoor een steeds grotere invloed van de media in de plaats is gekomen. Het publieke debat op tv (cfr de zevende dag) wordt steeds schraler en is steeds meer gericht op een enkele one-liner. Dit is een regelrechte belediging tav "de mensen". Ik ben er van overtuigd dat de mensen wél moeite willen doen om een iets complexer probleem te begrijpen met alle nuances.

Een andere oorzaak is zeker ook de individualisering, met uitwassen zoals stijgende zelfmoordcijfers, ouderenmishandeling en -verwaarlozing. ikke, ikke en de rest kan... is nog nooit zo "bon ton" geweest als nu. Je solidariteit uitdrukken met iets wordt scheef bekeken. Er werd gelachen toen mijn stad zware acties ondernam tegen "hondenpoep op de straat" maar ik vond dat helemaal niet zo gek. De hedendaagse burger kan blijkbaar nog maar weinig verdragen en een vuile schoen lijkt al genoeg om iemand door het lint te doen gaan. Of hoeveel middenvingers er in het verkeer worden opgestoken....
Spetsnaz is offline