Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2015, 08:54   #26
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Wat ons Pajoske er fijntjes van tussen laat is dat de Nederlandse Taalunie een negatief advies heeft gegeven met betrekking tot de erkenning van een Limburgse streektaal.
In tegendeel. Ik schrijf net dat deze taalunie een negatief advies gaf op basis van politieke motieven. Nml. de schrik dat Franstaligen ook een aanvraag voor erkenning van minderheidstalen zouden vragen is oorzaak geweest dat de taalunie de politieke beslisisng nam Limburgs niet te erkennen.
Citaat:
De Nederlandse Taalunie is met de ondertekening van het Taalunieverdrag in 1980 opgericht door de overheden van Nederland en België ten behoeve van een gemeenschappelijk beleid op het gebied van de Nederlandse taal en de Nederlandstalige letteren.
Een overheidsinstelling die onder politiek toezicht opgericht is om de Nederlandse taal te bevorderen advies vragen om een deel van haar macht af te geven (Limburgs erkennen als aparte taal) is toch wel bij de duivel te biechten gaan. Men kan daar weinig objectieve oordelen van verwachten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Het verwijt dat ons Pajoske maakt slaat dus helemaal nergens op. We hadden dat wel kunnen vermoeden.
Ik denk dat gij niet op de hoogte zijt van de politiek druk die er achter dat advies van de taalunie verscholen gaat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Uiteindelijk zijn noch het Limburgs noch het West-Vlaams streektalen. Het zijn Nederlandse dialecten. Vanzelfsprekend dat men in de Franse Westhoek dan streeft naar het erkennen van het Nederlands als streektaal.

Het verwijt dat ons Pajoske maakt slaat dus helemaal nergens op. We hadden dat wel kunnen vermoeden.
Toch vreemd hé. Limburgs zou een dialect zijn van Nederlands. Maar:

Citaat:
Henric van Veldeke moet hebben geleefd van circa 1150 tot 1200-1205.
.......
De cultuur in het Maasland beleeft in die periode een bloeiperiode. De taal waarin Van Veldeke schrijft wordt Diets genoemd, Maaslands, maar ook Duits of regionale varianten daarvan. Vreemd is dat niet, want Van Veldeke let bij het schrijven goed op zijn opdrachtgevers en past zijn taal aan hen aan. Het accent ligt duidelijk op de taal die gesproken wordt in zijn geboortestreek.
Henric Van Veldeke schreef meer dan 800 jaar geleden in de taal die wij nu nog gebruiken. Eeuwen voor dat er ook maar sprake was van Nederlands als taal. En dan komt gij mij vertellen dat ik een dialect van het Nederlands spreek?
FF serieus blijven hé.

Citaat:
Het Limburgs is geen dialect, maar een taal
De Limburgse taal is een zelfstandige en volwaardige, aan het Duits en Nederlands verwante taal. Het heeft een andere oorsprong dan het Nederlands en bestrijkt een vrij groot gebied. In Limburg spreken ongeveer een miljoen mensen Limburgs en het taalgebied strekt zich over drie landen uit: België, Duitsland (gemeente Zelfkant) en Nederland.
De Limburgse taal wordt door velen aangeduid als "de Limburgse dialecten". Dit is onjuist, want een dialect is een afgeleide van een zelfstandige en volwaardige taal. Het Limburgs, echter, is een onder het Europees Handvest voor streektalen of talen van minderheden erkende taal.
bron: http://taal.phileon.nl/limburgs.php

Limburgs kan geen dialect zijn van Nederlands. Limburgs is (zij het veel beperkter dan bv Chinees) een toontaal. Iets wat in zowel Nederlands als Duits niet voorkomt. Maar dat is voor niet-Limburgs srpekers moeilijk te begrijpen.
Mijn Thaise kennis wist daarentegen direct waarover ik sprak toen ik hem uitlegde waarom West-Vlamingen en Antwerpenaars zeggen (denken) dat Limburgers zingen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden