Discussie: tempeliers?
Los bericht bekijken
Oud 31 juli 2002, 10:24   #19
Esceha
Burger
 
Esceha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2002
Locatie: Wat vroeger Nederland(s) was
Berichten: 175
Standaard

Geachte "Pelgrim",

.....(citaat) "Ik ben er van overtuigd dat veel mensen nog idealen hebben"
Ik ook.

.....(citaat) ".....maar dat ze gewoon niet weten waar ze daarmee terecht kunnen". D�*t wellicht in veel gevallen nog wel, maar uitingen van afwijkend gedachtegoed, hoe positief en waarachtig ook, mag al heel lang niet meer. Daardoor komen velen niet meer op voor hun idealen. Zij zijn moegestreden. Zo komt het dat er nog weinigen "Idealist tot in de kist" zijn, zoals u en ik.

.....(citaat) "Alleen de verwijzing ‘orde' als in orde ...... schrikt misschien wel mensen af"
Mij niet. Ik zou wensen dat het woord "orde" in alle facetten van betekenis meer zou gelden.

.....(citaat) ".....de leiding van die beweging direct democratisch verkiesbaar maken. Deze orde, zoals ik ze zie, zou dus haar idealen wel degelijk uitdragen".
Ik ken uw goede bedoelingen in deze. Een beweging bestaat echter slechts bij de gratie van een schare van gelijk gestemden, waarvan de meerderheid een afspiegeling is van het verschil in aanleg, intelligentie, bevattingsvermogen, en het zicht op realiteit de intelligentie. En juist dáár zit het gevaar inzake de kern van het gedoemd mislukken van uw in wezen zeer humaan gedachtegoed. Kijk naar de politiek. Al snel wordt ideologie door een aantal zich zelf geselecteerde personen gedicteerd, waardoor het democratisch gehalte van een beweging al snel niets meer voorstelt. Democratisch gezinden worden de mond gesnoerd.

Om nog enig resultaat te kunnen boeken, zou zulk een beweging in ieder geval dus los moeten staan van alle richtingen omtrent geloof en politiek. Het voorbeeld omtrent het in misbruik ontaarde macht ontvouwt de laatste tijd weer met de dag. Jonas De muynck zegt treffend: "paterkes die zich vergrepen aan kinderen, nee laat maar...." Maar ook in andere sectoren - waar men misbruik op grond van geestelijk overwicht niet zou behoren te verwachten komt dit "fenomeen" frequent voor. Denk bijvoorbeeld aan de psychische/psychiatrische verzorging.

Het is nagenoeg onmogelijk een organisatie op te zetten met het doel een betere wereld te creëren, zonder daaraan een bepaalde ideologie te verbinden. De basis zal altijd politiek en/of ethiek zijn en ten minste enige levensbeschouwing.

.....(citaat) "Het proces dat hen werd aangedaan staat bol van procedurefouten, valse getuigenissen en dergelijke".
Ik meen met mijn reaktie duidelijk te hebben gemaakt dat objectiviteit geweld zal worden aangedaan en het een zeer kleine stap is dat dit wederzijds geschiedt.

.....(citaat) "Enkele idealen? Broederschap, Vrijheid, Gelijkheid".
Dit zal tot de categorie idealen blijven behoren, aangezien de geschiedenis heeft geleerd dat zelfs bedenker van deze gedachte de betekenis van die woorden met voeten heeft getreden.

Een Interessante discussie!
Cor Schorel
Esceha is offline   Met citaat antwoorden