Los bericht bekijken
Oud 16 april 2005, 20:09   #202
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flat V
De negatieve betekenis is veeeeeel vroeger ontstaan.

Stel, ter illustratie, dat jij, Bece en ik (akkoord, niet de meest fantastische compagnie) 10.000-den jaren geleden zouden geleefd hebben, ergens met z'n drieen afgelegen.
Het is een stralende dag, Bece en ik worden wakker na een aangename nachtrust in onze rieten hut, we groeten elkaar en gaan op zoek naar eten en knutselen daarna een pergola in elkaar. Het is erg heet en het kostte ons bloed zweet en tranen.
Jij blijft slapen tot laat in de namiddag en daarna maak je het jezelf gemakkelijk in een strandstoel onder onze nieuwe pergola met het eten waar we enkele uren werk aan hadden.

Na enkele dagen hetzelfde scenario vertelden Bece en ik aan jou, na een democratische stemming uiteraard, dat je lui was en dat we dat negatief vonden. Toen besloten we democratisch de negatieve elementen te verwijderen.

Ziehier het onstaan van de negatieve betekenis.. Niet zoals jij zei dus: van het moment dat er massaal in loondienst, in ondergeschikte positie dus, gewerkt ging worden op industriële schaal.

Maar echt wel veel vroeger.
in de situatie die u schetst zou alles relaxt zijn. Ten eerste zouden de anderen mitgard een dagje luieren niet direct gaan kwalijk nemen. Door dat de gevolgen ervan quasi direct merkbaar zijn kan het ook nagenoeg niet fout gaan. In het slechtste geval delen jij en Bece na een paar dagen jullie voedsel niet meer met Mitgard. Mitgard kan dan nog altijd zelf voedsel gaan halen - zoeken voordat ie verhongerd is. Wanneer iemand van alle uitkering en sociale bijstand wordt geschorst in onze hedendaagse maatschappij dan is er in veel gevallen niet die mogelijkheid om de doodeenvoudige reden dat er te weinig jobs zijn voor te veel werklozen. En de cijfers bewijzen dat. Mitgard heeft in die situatie bovendien ook geen enkele reden om te gaan luieren uit protest bvb. Stel dat jij en Bece Mitgard gaan trachten dwingen tot productief zijn - dan mijn beste - dan loopt het fout ! Dat zal dan ook de ondergang worden van het kapitalisme - zoals het trouwens elk totalitair systeem is vergaan dat eerder in onze geschiedenis de plak zwaaide.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 april 2005 om 20:13.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden